به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه 'ایل سوله' در مطلبی با عنوان 'هدف واقعی امریکا تغییر نظام ایران است' نوشت: شرایطی را وزیر امورخارجه امریکا که روز گذشته (دوشنبه) برای ایران طرح کرد، بیش از تلاش برای دستیابی به یک توافق جدید، به یک اقدام تحریک آمیز شباهت دارد. این شرایط برای ایران غیرقابل پذیرش است و هضم آن برای متحدان اروپایی امریکا نیز بسیار سخت است. 

این روزنامه افزود: شرایط مطرح شده از سوی پمپئو ارتباطی با توافق هسته ای نداشت و نشان دهنده هدف امریکا در براندازی رژیم ایران است. از میان 12 شرط جدید امریکا تنها یک شرط بازرسی بدون قید و شرط از تمامی پایگاه های ایران که تهران آن را مداخله در امور داخلی خود به شمار می آورد، می تواند به عنوان بستری برای توافق جدید هسته ای مد نظر قرار بگیرد. 

ایل سوله نوشت: اشکال کار در اینجاست که امریکا بار دیگر می خواهد موضوعاتی هر چند نگران کننده اما بدون ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران را در یک قالب واحد بگنجاند. تقاضای خارج شدن نیروهای ایران از سوریه یا قطع حمایت از انصارالله یمن ( دشمن ریاض) یا قطع ارتباط با حزب الله لبنان ( که تقویت آنها در انتخابات 6 می گذشته - 16 اردیبهشت- بر اساس انتخاب آزادانه رای دهندگان لبنانی بوده) را می توان از جمله این شرایط نامرتبط با برجام دانست. 

درخواست قطع حمایت ایران از القاعده را باید به صورت کامل غیر واقعی به شمار آورد چرا که همواره این شیعیان وابسته به ایران بوده اند که با افراط گرایان سنی مانند القاعده و داعش مقابله کرده اند. 

پمپئو با سخنرانی دیروز (دوشنبه) خود نشان داد که امریکا در خاورمیانه در جبهه عربستان و اسرائیل و در مقابل ایران ایستاده است. شکاف دیپلماتیک میان دولت «دونالد ترامپ» و متحدان اروپایی امریکا عمق بیشتری گرفته است. از نظر واشنگتن، اروپایی ها زیردستانی هستند که باید بدون چون و چرا به دستورات ارباب گوش بدهند و مجازات عدم اطاعتشان، مجازات های سرسختانه خواهد بود. 

روزنامه 'لاستمپا' نیز با عنوان 'خشم روحانی : امریکایی ها ارباب جهان نیستند' نوشت: اظهارات وزیر امور خارجه امریکا با پاسخ سریع و تند رئیس جمهور ایران رو به رو شد. روحانی گفت امریکا نمی تواند برای کشورهای مستقل جهان تصمیم بگیرد. 

حکومت ایران در برابر اظهارات شدیداللحن وزیر امور خارجه امریکا واکنش نشان داده و می گوید که هدف واقعی واشنگتن از وارد کردن چنین اتهامات دروغین و بی اساسی، تغییر رژیم جمهوری اسلامی است. 

این روزنامه نوشت: روحانی در سخنان روز گذشته (دوشنبه) خود همچنین اظهار داشت' فردی که تا دیروز جاسوس بوده امروز می‌خواهد برای ما تصمیم بگیرد. تو چه کاره هستی که برای ایران و جهان تصمیم بگیری؟ دنیا دیگر به چنین حرف هایی اعتنا نمی کند.' 

لاستمپا افزود: ایران می داند که نکته اصلی، حفظ توافق هسته ای با کمک اروپاست و اسرائیل به همین دلیل از دیگر کشورها دعوت می کند که در رابطه با ایران ' دنباله روی رهبری امریکا باشند.' 

روزنامه ایتالیایی ادعا کرد، اظهارات وزیر امورخارجه امریکا می تواند تلاش های اخیر ظریف برای منسجم کردن جبهه اروپا، چین و روسیه علیه امریکا را بی اثر کند و شرکت های اروپایی آنچنان احساس امنیت نمی کنند. به همین دلیل است که صنایع بزرگ اروپایی یکی پس از دیگری برنامه های خود را به حالت تعلیق درمی آورند تا وضعیت را بهتر مورد بررسی قرار دهند. 

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، عصر دوشنبه در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت آمریکا را در قبال ایران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبرو شد، اعلام کرد. 

وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است. 

پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند 

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است. 

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند. 

وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد. 

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند. 

رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را زا توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام کرد.