به گزارش پارس نیوز، 

کول اوغلو با انتشار یادداشتی تحت عنوان 'آمریکا ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه را به دست گرفته است' در روزنامه ینی گاج نوشت: فعالیت های هسته ای ایران بارها از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت و خروج آمریکا از برجام با ادعایی مبنی بر فعالیت های مخفیانه و غیر قانونی تهران بهانه ای بیش نبود چرا که به باور من این اقدام کاخ سفید برای مقابله با نفوذ حکومت ایران در منطقه خاورمیانه بود.

وی بیان کرد: دولتمردان آمریکایی گسترش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه را تهدیدی علیه منافع رژیم صهیونیستی می دانند و با خروج از برجام و در ادامه وضع تحریم های اقتصادی علیه تهران به دنبال تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی اضافه کرد: بی تردید حکومت ایران نیز در برابر اقدامات برنامه ریزی شده آمریکا از جمله حمله به مراکز نیروهای مورد حمایت خود در سوریه بیکار نخواهد نشست و به همین دلیل این روند به تشدید بحران منطقه ای منجر خواهد شد.

وی در ادامه مقاله به موضوع فلسطین پرداخت و ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صیونیستی در نوار غزه نوشت: رفتار رژیم صهیونیستی در مقابله با فلسطینی های معترض به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، نسل کشی و اقدامی علیه بشریت بود که لازم است مجامع بین المللی راهکارهایی برای مقابله با جنایات رژیم غاصب صهیونیستی را اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس با فشار لابی مسیحیان صهیونیستی (اوانجلیست ها) به کاخ سفید صورت گرفت و به باور من این اقدام آمریکا در کنار خروج آنها از برجام که منجر به هرج و مرج بیشتر خاورمیانه خواهد شد، حرکتی برای تضعیف دولت ایران، ممانعت از گسترش نفوذ تهران در دمشق است و همچنین هدف تضعیف محور همکاری ایران، ترکیه و روسیه را نیز دنبال می کند.

وافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته شد در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است. 

دونالد ترامپ چندی پیش طی سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

هفته گذشته نیز افتتاح رسمی سفارت آمریکا در قدس سبب بروز اعتراضات شدید در منطقه و درگیری در غزه شد و در پی شهادت 62 نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار فلسطینی، ترکیه برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

مقامات دولت و مردم ترکیه از هفته گذشته در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واکنشی کم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.

نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی هفته گذشته به دعوت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در استانبول برگزار شد و در پایان سران کشورهای اسلامی ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه طی بیانیه ای خواستار تشکیل کمیته ای بین المللی در راستای بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شدند.