به گزارش پارس نیوز، 

نشنال اینترست با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی عراق، سیاست‌های واشنگتن را در قبال این کشور اشتباه دانست و خواستار تغییر رویکرد آمریکا شد.

 پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: نتایج انتخابات پارلمانی عراق نشان داد سران آمریکا و رسانه‌های این کشور هنوز هم درک درستی از سیاست‌های پیچیده بغداد ندارند. کارشناسان انتظار داشتند «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، که تحت حمایت آمریکا است در انتخابات مذکور پیروز شود، اما حزب مقتدی صدر اکثریت آرا را به خود اختصاص داد. صدر همواره با سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه و حضور نظامیان آمریکا در عراق مخالف بوده است. به طوری که از همان سال‌های ابتدایی که واشنگتن «صدام» دیکتاتور عراق، را سرنگون کرد پیروان مسلح صدر با نیرو‌های آمریکایی می‌جنگیدند.

در ادامه این مطلب آمده است: برجسته شدن نقش مقتدی صدر در عراق برای مقامات دولت ترامپ همیشه نگران کننده بوده است. از دیدگاه واشنگتن مشکل اصلی این است که هر دو حزب سیاسی قدرتمند عراق به شدت ضد آمریکایی هستند و یکی از آن‌ها نیز به طور جدی طرفدار ایران است. پس به راحتی قابل تصور است که اهداف سیاسی واشنگتن در خطر هستند.

حزب حیدر العبادی در انتخابات پارلمانی عراق در جایگاه سوم قرار گرفت و این موضوع ناظران غربی را غافلگیر کرد. البته این تنها باری نیست که واشنگتن، افرادی را در عراق انتخاب و حمایت می‌کند که از حمایت عمومی بسیار کمی برخوردار هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت «جرج دابیلو بوش» چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا، و متحدان نومحافظه کار آن‌ فکر می‌کردند پس از سرنگونی صدام، «احمد چلبی» رئیس کنگره ملی عراق، جانشین او می‌شود. در واقع آمریکا پیش از اینکه در سال ۲۰۰۳ به عراق تجاوز کند میلیون‌ها دلار در اختیار حزب کنگره ملی این کشور قرار داد. با این حال زمانی که انتخابات پارلمانی عراق برگزار شد حزب چلبی تنها ۰.۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

انتخاب بعدی واشنگتن، «نوری المالکی» نخست وزیر سابق عراق، بود که (به ادعای نشنال اینترست) رویکردش شرایط را برای شکل گیری گروه تروریستی داعش و افزایش افراطی گرایی فراهم کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: نه تنها نتایج انتخابات پارلمانی عراق برای آمریکا شکست بزرگی به حساب می‌آید، شرایط اقلیم کردستان عراق هم برای آمریکا نگران کننده و حساس است و آمریکا اشتباهات مشابهی را در این منطقه انجام داده است.

واشنگتن حالا با شرایطی مواجه شده است که رأی دهندگان عراقی، شخصیت‌های تحت حمایت آن را در سطح ملی رد کرده‌اند. اما ارتش آمریکا در این شرایط وخیم هم همچنان تلاش خواهد کرد حضور نظامی در عراق را حفظ کند. این سیاست منطقی و قابل اعتماد نیست. سیاستگذاران آمریکایی دو دهه است که فرضیه‌های اشتباهی را در عراق دنبال می‌کنند.

نگارنده این گزارش در پایان می نویسد: دولت بوش انتظار داشت عراق به سنگر با ثبات و متحد آمریکا در خاورمیانه تبدیل شود و دولت‌های اوباما و ترامپ نیز همین رویکرد را در پیش گرفتند. اما اشتباه بودن این دیدگاه در سطوح مختلف اثبات شده است. اکنون زمان آن رسیده است که محدودیت‌های نفوذ آمریکا را بپذیریم و این سیاست فاجعه‌بار را دوباره ارزیابی کنیم. دولت ترامپ باید به سرعت یک استراتژی خروج سریع از باتلاق عراق را در پیش بگیرد.