به گزارش پارس نیوز، 

این هفته نامه انگلیسی گزارش داد: ایتالیا از دو ماه پیش تاکنون بدون دولت بوده است. در انتخابات 4 مارس 2018 (اسفند 96) ایتالیایی ها از احزاب حاکم فاصله گرفتند و از احزاب پوپولیست رادیکالی حمایت کردند که رهبران شان هرگز حاضر به مذاکره درباره دولت ائتلافی نشده اند.
این وضعیت واکنش بازارهای مالی را برانگیخته و آن را با تهدیدی نوظهور مواجه کرده است.
به نوشته این هفته نامه افرادی که در آستانه قدرت گرفتن در ایتالیا هستند قابل اعتماد نیستند و یکی از دلایل نگران کننده را سیاست های ضدو نقیض احزاب پوپولیستی پیروز در انتخابات ایتالیا برشمرده است.
اکونومیست وعده کاهش مالیات، سیاست های ضد اروپا و افزایش هزینه ها را از دیگر دلایل نگرانی از روی کار آمدن پوپولیست ها در ایتالیا عنوان کرد و افزود: حزب راست افراطی لیگ شمالی (Northern League) وعده نرخ مالیات ثابت 15 درصد را داده است که درامدها را کاهش خواهد داد.
جنبش پنج ستاره (M5S) که وعده پیشی گرفتن از جناح های راست وچپ را داده بود همچنین قول درامد ثابت 780 یورو (920 دلار ) در ماه را مطرح کرده است که به بودجه بالایی نیاز دارد. کاهش این اختلافات بین این دو حزب هنگام آغاز فعالیت و در جریان مذاکرات ائتلافی، برای سیاستمداران و البته رهبران این دو حزب « ماتئو سالوینی» (رهبر لیگ شمال) و «لوئیجی دی مایو» (رهبر جنبش پنج ستاره) دشوار خواهد بود.
یکی دیگر از مسائل نگران کننده برنامه های حزبی آنها است. سیاست های اروپاستیزانه آنها انسجام ویکپارچگی منطقه یورو را تهدید می کند. حزب پنج ستاره به تازگی از تعهد خود برای برگزاری همه پرسی خروج از منطقه یورو عقب نشینی کرد. حزب لیگ شمالی به بهانه نگرانی از مهاجران، از بیگانه ستیزی و سیاست ناکارامد اخراج مهاجران حمایت می کند.
هر دوی این احزاب به دنبال لغو تحریم روسیه هستند و اتحادیه اروپا را تهدید کرده اند. درباره سیاست های داخلی هردو مخالف اصلاحاتی هستند که هدف از آن افزایش سن بازنشستگی به دلیل سن بالای جمعیت این کشور و کاهش باوروی بوده است.
در حالی که سیاست های هر یک از این احزاب به تنهایی خطرناک است این وضعیت با ادغام آنها وخیم تر خواهد شد. اگر سالوینی و دی مایو درباره اولویت های خود درباره بودجه توافق کنند، از نظر مالی دشوار خواهد بود. اجرای سیاست مالیات ثابت، درامد پایه همگانی (UBI) که در آن همهٔ شهروندان یا افراد مقیم مبلغی پول را به‌طور منظم، بی قیدوشرط از طرف دولت، یا دیگر نهادهای عمومی، مستقل از هر درآمد دیگر دریافت می‌کنند و کاهش سن بازنشستگی ده ها میلیارد یورو در سال هزینه خواهد داشت که کسری بودجه را از 2.3 درصد از تولید ناخالص داخلی به بیش از 3 درصد افزایش می دهد که مغایر با مقررات اروپا است.
اکونومیست افزود، دلیل آخر نگرانی از روی کار آمدن پوپولیست ها در ایتالیا، شکنندگی این کشور است. در حالی بدهی ملی این کشور بیش از 130 درصد از تولید ناخالص داخلی آن است، این کشور که سومین اقتصاد بزرگ منطقه یوور را تشکیل می دهد بزرگتر از آن است که بتوان طرح نجات ملی را درباره آن اجرا کرد. با وجودی که رهبران این دو حزب افراطی ایتالیا تا حدی وعده های خود را تعدیل کرده اند اما تبعات روی کار آمدن آنها در بازار احساس شده است.
اکونومیست دلیل نگرانی های ایتالیایی ها را با توجه به ناکارامد بودن نخست وزیران سابق این کشور موجه دانست و افزود که این کشور پنج نخست وزیر در 10 سال عوض کرده است. اروپا هم باید پاسگو باشد زیرا به وعده خود درباره کمک به ایتالیا در مواجهه با مهاجرانی که واردساحل این کشور می شوند عمل نکرد.
به گزارش ایرنا، همزمان با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و سیاست های ضد مهاجرتی وی، راست افراطی در اروپا نیز فعالیت های خود را تقویت کرد. فرانسه وآلمان در انتخابات گذشته خود از روی کار امدن پوپولیست ها جان سالم به در بردند. با این حال نگرانی از تقویت احزاب پوپولیسی در اروپا یکپارچگی این اتحادیه را با تهدید مواجه کرده است.