به گزارش پارس نیوز، 

"ریچارد گرنل"، سفیر آمریکا در برلین در مصاحبه ای با نشریه "فوکوس" آلمان، آمریکا و آلمان را در تیم برابر ارزیابی کرده و دوستی کشورش با آلمان را یک دوستی عمیق و صادقانه دانست.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله توافق هسته ای با ایران پرداخته و اظهار داشت که وقتی ما بیانیه آلمان، فرانسه و انگلیس را درباره ایران می خوانیم مشخص می شود که ما همه در یک جبهه قرار داریم. آنجا آمده است که ما از ایران با تسلیحات هسته ای می ترسیم. ما ممکن است در حال حاضر تاکتیک های مشابه را دنبال نکنیم اما این هدف را داریم که علیه این مسئله که ایران به تسلیحات اتمی دست یابد مبارزه کنیم. توافق فعلی از دید ما از این مسئله جلوگیری نمی کند.

گرنل در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا به این مسئله واکنش نشان خواهد داد اگر یک توافق بین ایران و اروپا شکل گرفته و شرکت های آلمانی همچنان به تجارت با ایران ادامه دهند گفت؟ دیدگاه آمریکا در این باره کاملا واضح است. شرکت های آمریکایی به هیچ عنوان با ایران تجارت نخواهند کرد بلکه ما آن را تحریم خواهیم کرد.

وی افزود: ما با بسیاری از آلمانی ها صحبت کرده ایم که می گویند نباید هیچ تجارتی با تهران انجام دهیم. بسیاری از رهبران اقتصادی در آلمان نمی خواهند به ایالات متحده پشت کنند بلکه خواهان عکس این مسئله هستند. آن ها خواهان مناسبات بهتر با آمریکا هستند.

سفیر آمریکا در برلین افزود: آن شرکت هایی که به ایران پشت می کنند در آمریکا یک بازار بزرگتری را پیدا خواهند کرد تا جایگاههای کاری بیشتری را در آلمان خلق کرده و پول بیشتری را در اینجا به دست آورند.

وی در ادامه دوستی بین آمریکا و اروپا را بسیار عمیق توصیف کرده و در عین حال گفت: طبیعتا ما مسائلی داریم که در آن ها با هم تفاق نظر نداریم. اما در بین دوستان هم این مسائل وجود دارد و  ما باید بتوانیم در این باره هم باز و آشکار با هم صحبت کنیم.

گرنل افزود: من این مسئله را مهم می دانم که در این باره ریاکاری نکنیم. بنابراین این مسئله مهم است که دولت آلمان مواضع ما را دقیقا بشناسد. برعکس آن هم دقیقا باید وجود داشته باشد. وقتی آلمانی ها با ما صحبت می کنند می خواهیم که باز و صادقانه سخن بگویند.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که استراتژی ما در قبال ایران این است که ما این کشور را با مخلوطی از دیپلماسی و تحریم مشترکا با اروپاییان دوباره بر سر میز مذاکره بیاوریم.

سفیر آمریکا در برلین همچنین از آلمان خواست که هزینه های دفاعی خود را سریع تر بالا ببرد.

وی همچنین از تصمیمات سیاسی مختلف خبر داد که ترامپ برای متقاعد کردن اروپاییان به خروج از برجام در دستور کار قرار خواهد داد.

گرنل همچنین درباره مخالفت آمریکا با پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 بین آلمان و روسیه نیز گفت: ما در این راستا با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر هم عقیده هستیم که می گویند نفوذ روسیه در اروپا نباید زیاد شود. ما به این پروژه تردیدهای سیاسی امنیتی داریم. با گازی که از طریق  این خطوط لوله جریان پیدا می کند همچنین نفوذ بالای روسیه به این کشورها می آید.

خط لوله گاز نورد استریم 2 قرار است گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپای غربی و میانه منتقل کند. این پروژه خاری در چشم آمریکا است. آمریکا می خواهد با وجود تلاش های آلمان برای توافق در این پروژه از آن جلوگیری کند. برخی رسانه ها از تصمیمات دولت آمریکا برای تحریم این پروژه از طرف آمریکا خبر داده اند.

وزیر اقتصاد آلمان این هفته به کی یف و مسکو سفر کرده بود تا به توافقاتی در راستای این پروژه دست پیدا کند. صدر اعظم آلمان هم قرار است فردا به مسکو سفر کرده و با رئیس جمهور روسیه درباره این موضوع و موضوعات دیگر صحبت کند.