به گزارش پارس نیوز، 

وبسایت روزنامه واشینگتن پست در مطلبی به قلم "کارل بیلت" نخست‌وزیر اسبق سوئد به تحلیل تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و اثرات آن بر کشورهای اروپایی پرداخته است.

از دید ترامپ، کمتر ایده‌ای در دکترین بین‌المللی او همانند حق حاکمیت ملی مقدس است. استراتژی امنیت ملی او از یک نگرش زیبا سخن می‌گوید -- جهانی مالامال از ملت‌های مقتدر، نیرومند و مستقل.

اما حق حاکمیت از نگاه ترامپ به معنای آن است که آمریکا می‌تواند هر اقدامی را بدون در نظر گرفتن منافع دیگران در دستور کار قرار دهد. این همان تجسم عینی مفهوم "نخست آمریکا" است.

تصمیم ترامپ برای از بین بردن توافق هسته‌ای ایران، در مرحله اجرا، چیزی بجز یک حمله بزرگ به حاکمیت ملی دیگران به خصوص اروپا نیست. او فرمان اعمال شدیدترین تحریم‌ها را صادر کرده است. اما با چندین استثنا، که بوئینگ مهم‌ترینِ آن‌هاست، این تحریم‌ها در حقیقت بر کسب و کارها در آمریکا بی‌تأثیر هستند. آن‌ها از طرق مختلف از تجارت با ایران منع شده‌اند.

در عوض، بیشتر بارِ این حمله تحریمی مستقیماً کسب و کارها را در اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، سفیر جدید آمریکا در آلمان به سرعت در یک توییت به شرکت‌های آلمانی دستور داد باید چه رفتاری داشته باشند. این چیزی جز حمله‌ای بزرگ به حاکمیت ملی کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا نیست. آن‌ها به وسیله فرامینی ظالمانه از سوی یک کشور خارجی و ظاهراً دوست، از حق تصمیم‌گیری درباره سیاست‌ها و اقداماتشان محروم شده‌اند. این وضع از دید اروپایی‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست.