به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه ایتالیایی'ایل سوله'باتاکید برلزوم مقابله با جریمه های آمریکا علیه آن دسته ازشرکت های اروپایی که باایران کار می کنند، نوشت:اروپا می تواند مانع جریمه آمریکا علیه این شرکت ها شود و برای این کار نیاز به یک صندوق ضمانت با حمایت دولتی برای تضمین یک خط اعتبار باز است.

این روزنامه در این مطلب با عنوان 'چگونه می توان از جریمه های آمریکا علیه شرکت ها جلوگیری کرد؟' افزود : نیاز به یک صندوق ضمانت، با حمایت دولتی برای تضمین یک خط اعتباری باز، برای آن دسته از شرکت های ایتالیایی است که با وجود احترام به مقررات ملی و اروپایی، به 'دام' تحریم های ثانویه خودسرانه امریکا افتاده اند که در قبال اپراتورهای اقتصادی، حتی اروپایی، که به کار با ایران ادامه می دهند، اعمال می شود. این یکی از اقدامات متقابل و انگشت شماری است که کشورهای اروپایی می توانند برای حفظ تجارت خود با ایران استفاده کنند. 

ایل سوله نوشت:اکنون سوال این است که تا 6ماه دیگر چه اتفاقی برای شرکت های ایتالیایی که قصد ادامه تجارت با ایران و آمریکا را دارند، خواهد افتاد. وقتی ترامپ اعلام خروج آمریکا از برجام را کرد و به تحریم ها بازگشت، گفت که ممنوعیت تجارت با ایران فقط خاص شرکت های امریکایی نیست بلکه شامل شرکت های اروپایی نیز می شود در حالی که اروپا کاملا مخالف او است. اگر شرکت های اروپایی به فعالیت در ایران ادامه دهند می توانند مورد جریمه های ثانوی و خودسرانه آمریکا قرار بگیرند. 

'فرانچسکو جوملی' استاد دانشگاه هلندی گرونینگن(Groeningen)گفت: این اصل فراسرزمینی در قوانین امریکا است. به این معنی که امریکا عقیده دارد که می تواند حتی شرکت های غیر امریکایی که با یک کشور تحت تحریم واشنگتن، کار می کنند را جریمه کند ، البته این در صورتی است این شرکت ها با امریکا نیز کار کرده و یا از دلار برای مبادلاتشان استفاده کنند. به عبارتی آمریکا می گوید که درصورت استفاده از دلار باید این مقررات پذیرفته شود. 

وی افزود: هر مجوزی برای مبادلات بین المللی همیشه از طریق یک بانک امریکایی می گذرد. یک مانع سیاسی اقتصادی که از دهه 90 میلادی وجود دارد. در سال 1996 یک مقررات اروپایی به آمریکا اجازه اتخاذ تدابیر محافظتی را داد .

**جریمه و فلج اعتباری 

بنابراین چه اتفاقی می تواندبرای آن دسته از شرکت های اروپایی بیافتد که با مقررات ملی واروپایی منطبق هستند اما بانظام آمریکایی هماهنگی ندارند؟ ممکن است مانند گذشته مورد جریمه سیستم قضایی امریکا و یا آژانس اوفک(Ofac) قرار بگیرند.

'کلاودیو دوردی' مدافع حقوق بین المللی دانشگاه 'بوکونی' میلان عقیده دارد که در قبال جریمه های سنگین آمریکایی که در جهان اعمال می شود، کار زیادی نمی توان کرد. بعید است که اقدامات تلافی جویانه برروی شرکت های امریکایی در اروپا به نفع ما باشد. تلاش برای مذاکراه با ترامپ برای یک سیستم معافیت از این جریمه ها، امکان پذیر ولی پیچیده است. شاید هر کشور باید یک صندوق ملی برای حمایت مالی از شرکت های خود ایجاد کند. بروکسل نیز باید مقررات اتحادیه اروپا را در رابطه با کمک های دولتی اصلاح کند و سپس در سطح ملی و اروپایی اقدام شود. وگرنه مقررات اتحادیه اروپا فایده ای نخواهند داشت. سال ها سیاستمداران نخواستند در این مورد کاری کنند شاید امروز چیزی در حال تغییر باشد. 

روز سه شنبه در بروکسل وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار می کنند. در حالی که به عقیده 'برونو ل مایر' وزیر اقتصاد فرانسه اکنون زمانی است که اروپا باید از کلام به عمل بگذرد و با آمریکا برای بدست آوردن مقررات متفاوت برای شرکت های اروپایی که در ایران منافع دارند به بحث بپردازد.

به گزارش ایرنا، سه شنبه شب هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کشورش را از برجام خارج و تهدید کرد که همه تحریم های قبلی را باز می گرداند. رایزنی های سیاسی و اقتصادی اروپایی ها این روزها با آمریکا به اوج رسیده و دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند طی فرآیندی مشخض ادامه مناسبات شان را با ایران تضمین کنند.

پس از مخالفت آمریکا با کشورهای اروپایی در خصوص برجام، سران اروپا صریح ترعلیه واشنگتن موضع گرفته و درصدد دفاع از حیثیت و منافع شان در برابر تصمیم گیری های کاخ سفید هستند. اروپا برای دفاع از منافع خود در برابر خروج آمریکا از برجام، تا یک هفته دیگر برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران تصمیم می گیرد.

اگر اروپا بتواند آمریکا را متقاعد کند تحریم های واشنگتن شامل تحریم های ثانویه نشود، دست اروپا برای حفظ برجام باز خواهد بود اما اگر آمریکا آنطور که تهدید کرده تحریم های هسته ای را به طور کامل بازگرداند و اروپا هم از آن تبعیت کند در عمل چیزی از برجام نمی ماند و این را سران کشورهای اروپایی نیک می دانند.تحریم های ثانویه آن دسته از تحریم هایی را شامل می شود که آمریکا وضع می کند و اگر شرکت های غیر آمریکایی آن را نادیده بگیرند مشمول تحریم خواهند شد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه در کنفرانس وضعیت اتحاد اروپا در فلورانس ایتالیا با طعنه ای آشکار به سیاست های دولت آمریکا گفت: ما نیازمند عقلانیت و گفت و گو هستیم؛ هیچ کشوری آن اندازه بزرگ یا قوی نیست که به تنهایی با جهان مواجه شود.

وی ادامه داد: حال و هوای این دوره و زمانه مبتنی بر جیغ و داد، نابود کردن و از هم گسیختن امور است اما این راه حل مشکلات نیست. هیچ کشوری نمی تواند یکجانبه و به تنهایی توافق هسته ای با ایران را نابود کند زیرا این توافقی دوجانبه نیست بلکه یکی از میراث های جهان به شمار می رود.