به گزارش پارس نیوز، 

 پایگاه سی ان بی سی آمریکا اعلام کرد که بعد از چند ماه مذاکره، معاون وزیر خارجه آمریکا و یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن این توافق را امضا کردند.

وزارت خارجه آمریکا و سفارت امارات و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی آمریکا از واکنش نشان دادن به این توافق‌نامه امتناع کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به متن توافق‌نامه دست یافته که نام آن "کارنامه مذاکرات" است.

قرار است روز دوشنبه طی سفر وزیر خارجه امارات به واشنگتن این توافق اعلام شود.

به موجب این توافق‌نامه هواپیمایی امارات و هواپیمایی الاتحاد حساب‌های خود را از طریق انتشار بیانیه‌های مالی سالانه براساس معیارهای حسابرسی بین‌المللی مورد محاسبه قرار می‌دهند.

از سال 2015 شرکت‌های آمریکایی از دولت آمریکا خواسته‌اند تا عملکرد شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در خاورمیانه را براساس توافقنامه‌های آسمان‌های باز به چالش بکشد.

شرکت‌های هواپیمایی آمریکا بحث دارند که شرکت‌های هواپیمایی کشورهای عربی حمایت زیانباری را از سوی دولت‌هایشان که طی 10 سال گذشته به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده، دریافت کرده‌اند.

این توافق داوطلبانه که روی دو شرکت الاتحاد و هواپیمایی الامارات اجرا می‌شود قرار است به زودی اعلام شود، این توافق نظیر توافقنامه‌ای است که ژانویه بین آمریکا و قطر امضا شد. قطر با انتشار اطلاعات مالی ترجیحی در زمینه شرکت هواپیمایی دولتی این کشور موافقت کرد.

امارات نیز از نتایج مذاکرات اخیر درباره پروازهای مسافربری با آمریکا استقبال کرد به طوریکه دو طرف بر امضای توافقنامه‌ حمل و نقل هوایی بین خود طبق اصول اولیه (ATA)، معاهده آسمان‌های باز، توافق کردند.

در این راستا یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا اعلام کرد، امارات نهایتا از توافق با آمریکا در این زمینه خرسند است چراکه تمامی مزایای معاهده آسمان‌های باز برای مسافران و شرکت‌های خطوط هوایی به اضافه شرکت‌های هواپیمایی در دو کشور و در سراسر جهان را حفظ خواهد کرد.

العتیبه افزود: تمام شروط و احکام معاهده حمل و نقل هوایی از جمله حقوق "آزادی پنجم" حفظ می‌شوند بدون اینکه آزادی عمل شرکت‌های هواپیمایی امارات و شرکت‌های آمریکایی برای ادامه کار خطوط پرواز و تعدیل خدمات محدود شوند.

در زمینه مذاکرات و منشورهای دو دولت، آمریکا و امارات بار دیگر و با قدرت حمایت خود را از توافقنامه حمل و نقل هوایی از جمله حقوق مربوط به عملیات حمل و نقل هوایی وارده در آن اعلام کردند.

دولت امارات و شرکت‌های حمل و نقل اعلام کردند، با تمام بندهای توافقنامه موافق هستند. طبق نسخه رسیده به دست خبرگزاری وام امارات، شرکت‌های خطوط هوایی در دو کشور آزادی ادامه فعالیت را در کنار کاهش یا تعدیل پروازها و خدمات متناسب و هماهنگ با احکام کلی توافق (ATA) مصوب سال 2002 را دارند.

معمولا این حقوق به شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا و امارات اجازه می‌دهند تا خدمات‌شان را به کشور دیگری از طریق قراردادهای سه‌جانبه ارائه کنند و شرکت معروف "فیدکس" که مقر آن در آمریکاست بزرگترین ارائه کننده خدمات است و دفتر منطقه‌ای خود را در دوبی حفظ کرده است. همچنین شرکت هواپیمایی امارات که دفتر آن در دوبی است نیز روزانه دو پرواز از نوع "آزادی پنجم" در سراسر اروپا دارد.

امارات همچنین نسبت به برخی سیاست‌ها و برنامه‌های آمریکا ابراز نگرانی کرده که ممکن است بر رقابت در زمینه خدمات هوایی بین‌المللی تاثیر بگذارد.

مذاکرات امروز نشان داد که دو کشور تصمیم به تشویق بهترین برنامه‌ها در زمینه مشارکت در بازار دارند و هر دو به این درک رسیده‌اند که شفافیت مالی بهترین است و زمانی که شرکت‌ها گزارش‌های مالی خود را منتشر کنند دقت و بررسی آنها برای مطابقت آن با معیارهای محاسبه بین‌المللی ضروری است.