به گزارش پارس نیوز، 

مقام‌های آمریکایی روز پنج‌شنبه گفتند حتی با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران باید به ارائه دسترسی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: «انتظار داریم که ایران به اجرای پروتکل الحاقی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد، چه [توافق هسته‌ای] باقی بماند یا نه.»

ایران ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پذیرفت به صورت داوطلبانه ذیل پروتکل الحاقی بر نظام پادمانی آژانس، دسترسی ارتقا یافته‌ای به بازرسان آژانس ارائه دهد. بر اساس این توافق، قرار بود ایران در برابر پذیرش محدودیت‌های موقت بر فعالیت‌های هسته‌ای و ارائه دسترسی بیشتر به بازرسان آژانس، از منافع اقتصادی برخوردار شود.

در طول دو سال اجرای این توافق، آمریکا با اعمال مداوم تحریم‌های تازه و تحت فشار قرار دادن بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی مایل به همکاری با ایران، عملا در بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام مانع ایجاد کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این هفته رسما از برجام خارج شد و تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را احیا کرد.

با این وجود کشورهای اروپایی وعده داده‌اند که قصد دارند توافق هسته‌ای با ایران را حفظ و از منافع اقتصادی خود دفاع کنند. هنوز مشخص نیست که این کشورها چه راهبردی برای مقابله با تحریم‌های ثانویه آمریکا که دارای اثراتی فراتر از مرزهای این کشور هستند، در دستور کار دارند. ایران تأکید کرده در صورتی که منافعش تأمین نشود، به حضور در توافق هسته‌ای پایان می‌دهد.