به گزارش پارس نیوز، 

رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا)، از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خارج کردن این کشور از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 به شدت انتقاد کرد. برنان این اقدام ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا خواند.

این عضو کابینه باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در توییتی هشدار داد اقدام ترامپ در قبال توافق هسته ای ایران، در مذاکرات پیش روی میان رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ-اون (رهبر کره شمالی) با محوریت محدودسازی برنامه هسته ای کره شمالی، باعث تضعیف موضع واشنگتن در برابر پوینگ یانگ خواهد شد.

جان برنان در توییت خود نوشت: امروز، ترامپ همزمان هم درباره برنامه هسته ای ایران دروغ گفت، هم اعتماد جامعه جهانی را نسبت به پایبندی آمریکا به تعهداتش از بین برد و هم باعث رویگردانی متحدانمان شد. وی در همچنین در این توییت افزود رئیس جمهور آمریکا با این اقدام، بهانه ای در اختیار کره شمالی قرار داد تا تسلیحات هسته ای خود را حفظ کند. وی افزود: این دیوانگی، تهدیدی برای امنیت ملی ما است.

در ادامه گزارش هیل آمده است ترامپ سه شنبه طی اظهاراتی از کاخ سفید، خروج رسمی آمریکا را از توافق چندجانبه سال 2015 میلادی که برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران امضا شده بود، اعلام کرد. رئیس جمهور آمریکا این توافق را یکجانبه و وحشتناک توصیف کرد. او همچنین مدعی شد برجام باعث برقراری صلح و افزایش امنیت نشده و نخواهد شد.

سران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس پس از اعلام رسمی ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، با انتشار بیانیه مشترکی بر پایبندی خودشان به توافق هسته ای سال 2015 که در زمان اوباما منعقد شد، تأکید کردند.