به گزارش پارس نیوز، 

«البرتو نگری» خبرنگار و تحلیلگر ایتالیایی، آمریکا را نخستین کشوری دانست که با خروج از توافق هسته ای، به تعهدات خود در برجام احترام نگذاشته است.

«نگری» در مقاله ای که امروز در نشریه «تیسکالی نیوز» منتشر شد، تاکید کرد: آمریکایی ها نخستین کسانی هستند که به توافق هسته ای احترام نگذاشتند، آنها به ادامه تحریم های جانبی علیه آن دسته از بانک های اروپایی و غربی که به ایران اعتبار می دادند، پرداختند. آمریکا مانع ورود سرمایه های مورد انتظار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به این کشور شد تا جایی که شرکت های چند ملیتی اروپایی که با ایران کار کرده و در این کشور حضور دارند، از مدت ها پیش خود را برای شرایط بدتری آماده کرده بودند. 

خبرنگار ایتالیایی افزود: واشنگتن شرکت ها و بانک هایی که با ایرانی ها کار می کنند را تنبیه خواهد کرد. با چنین اوضاعی شرکت های چینی و هندی و کره ای که شرکای مهم اقتصادی ایران هستند، منفعت خواهند برد؛ درحالیکه شرکت های ایتالیایی که ده ها قرارداد مهم در ایران دارند ضربه خواهند خورد.

نگری یادآور شد: محور آمریکا و اسرائیل، پول ها و فرصت های شغلی ایتالیا را نیز می سوزاند. اسرائیل با هدف تحریک ایران به واکنش و ایجاد یک درگیری در مقیاس وسیع تر، به بمباران مواضع مستشاران ایرانی و حزب الله در سوریه ادامه می دهد. این یک واقعیت است که پس از اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از برجام که با حمایت تل آویو و سعودی ها همراه بود، تحریم های جدیدی علیه تهران وضع می شود. 

تحلیلگر ایتالیایی مدعی شد که تاثیرات اقتصادی خروج از برجام به سرعت حس خواهد شد زیرا واشنگتن شرکت ها و بانک هایی که با ایرانی ها کار می کنند را تنبیه خواهد کرد. قراردادهای تجاری ایتالیا در بخش های خطوط لوله، بزرگراه ها و راه آهن سریع السیراست؛ بخش هایی که در آن چینی ها، کره ای ها و آلمانی ها فعال هستند. در دو سال گذشته قراردادهای بسیاری با تهران به ارزش 27 میلیارد یورو منعقد شد و شرکت های بزرگ دولتی نیز در آن سهیم هستند و شرکت های کوچک و متوسط که برای ادامه حیات و فرصت های شغلی تلاش می کنند. 

وی افزود: برای حمایت از برنامه سرمایه گذاری «کارلو پادوان» وزیر اقتصاد ایتالیا در ماه ژانویه با همتای ایرانی خود دیدار کرد. در این دیدار یک توافق برای گشایش یک خط اعتباری 5 میلیارد یورویی برای ایجاد تسهیلات جهت سرمایه گذاری شرکت های ایتالیایی در ایران فراهم شد. در این توافق همچنین هولدینگ دولتی «اینویتالیا» حضور دارد که به دو بانک ایرانی وام می دهد تا از آن برای دادن اعتبار به شرکت های ایتالیایی فعال در ایران استفاده شود. 

تحلیلگر ایتالیایی ادامه داد: متاسفانه حکم اجرای این طرح هنوز بخاطر فشارهای ناشی از لابی آمریکا و اسرائیل متوقف مانده است. باید گفت که ایتالیا یک حاکمیت محدود و مشروط دارد، متحدان ما که در مطبوعات و تلویزیون نیز نفوذ دارند، دستورات کاری را برای ما دیکته می کنند. حتی وقتی «اینویتالیا» امضا شد برخی رسانه ها حتی از آن انتقاد کردند. این یک پیمان بین المللی تحت نظارت سازمان ملل است که هم سو با آنچه در برجام پیش بینی شده است و شرکت های فرانسوی و آلمانی پیشتر از آن بهره برده بودند. 

نگری گفت: جنگ نظامی و دیپلماتیک علیه ایران که از سوی آمریکا و اسرائیل با حمایت عربستان آغاز شده برای ایتالیا هزینه مالی و شغلی دارد.