به گزارش پارس نیوز، 

منابع یمنی می‌گویند امارات متحده عربی نیروهای وابسته به «منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی یمن را از جزیره «سُقری» بیرون کرده‌اند.

وبگاه خبری «النشره» به نقل از کابران یمنی در فضای مجازی نوشت که نظامیان اماراتی پنج‌شنبه طی عملیات هلی برن، در فرودگاه این جزیره پیاده شده و نظامیان منصور هادی را از فرودگاه فراری داده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیشتر منابع یمنی از تلاش ابوظبی برای سیطره بر این جزیره منحصر به فرد و راهبردی خبر داده‌ بودند.

در همین راستا، روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس در گزارشی اختصاصی نوشت که امارات متحده عربی تهدیدی استعماری برای جزیره سقطی یمن که شبیه به بهشت است، به شمار می‌رود.


موقعیت سقطری در دریای عرب

خبرنگار این روزنامه که به شکل مخفیانه و به دور از دید شبه نظامیان وابسته به امارات خود را به این جزیره زیبا رسانده است، می‌نویسد سقطری یکی از مکان‌هایی است که تحت نفوذ «امپراطوری مدرن و رو به رشد امارات» قرار گرفته است.

او می‌گوید که امارات این جزیره را که تحت کنترل نیروهای منصور هادی بود اشغال و پایگاه نظامی و شبکه‌های ارتباطی در آن تأسیس کرده است.

فعالان در واکنش به این اقدامات امارات بر این باورند که ابوظبی قصد دارد این جزیره یمن را به پایگاهی نظامی و منطقه گردشگری تبدیل کند.

براساس این گزارش، موقعیت راهبردی این جزیره که بین آسیا، جهان عرب و آفریقا قرار گرفته، امارات را برای اشغال آن تحریک کرده است.

ایندیپندنت می‌نویسد، عدم شفافیت در مورد اقدامات امارات در جزیره سقطری برخی گمانه زنی‌ها در خصوص نقشه این کشور برای اشغال این جزیره را بیشتر کرده است و از طرفی حرف و حدیث‌هایی در مورد اینکه منصور هادی جزیره مذکور را به مدت 99 سال به امارات اجازه داده است، شنیده می‌شود.

ساکنان این جزیره در واکنش به اقدامات امارات طی ماه‌های گذشته تظاهراتی تحت عنوان «اماراتی‌ها گم شید» علیه ابوظبی ترتیب دادند و اقدام امارات در سربازگیری اجباری جوانان این جزیره برای جنگ با نیروهای انصارالله را محکوم کردند.

امارات متحده عربی که عضو ائتلاف عربستان سعودی در جنگ علیه یمن به شمار می‌رود، در حالی دست به چپاول و اشغال مناطق یمن می‌زند که این کشور به همراه سعودی در ابتدای تجاوز خود به یمن مدعی شده بود این جنگ برای بازگرداندن آنچه ابوظبی آن را «دولت قانونی» می‌خوانند، شروع شده است.

وضعیت یمن تنها در این اشغالگری ائتلاف متجاوز خلاصه نمی‌شود، بلکه خود منصور هادی که زمانی استعفا داد و از صنعا گریخت، به اعتراف وزرای کابینه‌اش هم‌اکنون در حبس خانگی در عربستان به سرمی‌برد.