به گزارش پارس نیوز، 

چاووش اوغلو پس از نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو در مصاحبه با خبرنگاران گفت: حضور این نیروها در خاک سوریه تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه است و اعلام می کنیم که عناصر این گروه ها نیز باید مانند داعش خاک سوریه را ترک کنند.
وی با بیان این که گروه های تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند، اظهار کرد: یکپارچگی سیاسی و تمامیت ارضی سوریه برای ترکیه، ایران و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه به عنوان منافع مشترک ما به شمار می رود.
وی ادامه داد: 'ما با همین طرز تفکر به مبارزه با تمام گروههای تروریستی از جمله داعش، القاعده، پ.ک.ک و ی.پ.گ ادامه خواهیم داد.
وی اعلام کرد: 'ترکیه با انجام عملیات سپر فرات و شاخه زیتون مساحتی معادل چهار هزار کیلومتر مربع را از وجود گروههای تروریستی پاکسازی کرده است و اکنون نیز همه ما باید به برادران و خواهران سوری که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند، کمک کنیم تا به این مناطق بازگردند.'
چاووش اوغلو با تاکید بر این نکته که کنترل بخشی از خاک سوریه توسط یک گروه تروریستی فارغ از کشور حامی آن، یک تهدید بزرگ برای تمامیت ارضی سوریه محسوب می شود، اضافه کرد: 'بخش بزرگی از سوریه در منبج و به خصوص شرق رود فرات در کنترل نیروهای ی.پ.گ قرار دارد و آنها ساختار جمعیتی این مناطق را نیز تغییر داده اند.
وی همچنین گفت: ی.پ.گ و پ.ک.ک یک گروه تروریستی و در عین حال تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است و ما همچنان نظر عملی شدن قول سال 2016 در مورد تخلیه این مناطق از سوی گروه های ی.پ.گ و پ.ک.ک هستیم.
روزنامه استار ترکیه روز گذشته به نقل از وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که با اجرای نقشه راه مورد توافق میان آنکارا و واشنگتن، نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان های مدافع خلق(ی.پ.گ) از شهر منبج در شمال شرقی سوریه خارج می شوند.
بنا به اعلام این رسانه ترک، چاووش اوغلو در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در بروکسل بلژیک، دیدار دوجانبه ای با مایک پامپئو وزیر خارجه جدید آمریکا برگزار کرده و توافق طرفین در این زمینه، در این دیدار حاصل شده است.
بنا به اعلام چاووش اوغلو، ترکیه با آمریکا طبق نقشه راه توافق شده میان دو کشور در خصوص منبج سوریه همکاری می کند و در ادامه پس از خروج نیروهای پ.ک.ک و ی.پ.گ از منبج، در خصوص واگذاری وظیفه اداره شهر و تامین امنیت آن تصمیم گیری خواهد شد.
وی تاکید کرد: اجرای کامل نقشه راه مورد توافق ما و آمریکایی ها به خروج تروریست ها از شهر منبج منجر خواهد شد و دیگر نیازی به مداخله نظامی نیست.
وی تصریح کرد: توافق آنکارا و واشنگتن بر سر نقشه راه منبج و اجرای آن، تاثیر مثبتی بر حفظ تمامیت ارضی سوریه دارد و گامی در رفع تهدید تروریست های پ.ک.ک علیه ترکیه است اما اگر این توافق اجرا نشود، آنکارا برای تامین امنیت مرزها و مبارزه با تروریست ها به مانند اقدامات صورت گرفته در عفرین، قندیل و شمال عراق، ناگزیر به انجام عملیات در منبج خواهد شد.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، وزارت خارجه آمریکا پس از دیدار وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پامپئو و چاووش‌اوغلو بر حمایت خود جهت اجرای توافق صورت گرفته درباره منبج تاکید کردند.
در اوج مذاکرات دو کشور در خصوص منبج، دونالد ترامپ در اقدامی ناگهانی رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا را برکنار و مایک پمپئو را جایگزین وی کرد که در همان زمان بسیاری از کارشناسان سیاسی ترک نسبت به ادامه مذاکرات دو کشور بدبین شدند.
چاووش اوغلو در واکنش به تغییر برکناری رکس تیلرسون از وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا و احتمال شکست توافق منبج گفت: تغییر وزیر خارجه آمریکا خللی را در روند همکاری این کشور با ترکیه در منبج وارد نمی کند چرا که پیشنهاد همکاری مشترک 2 کشور برای ایجاد مناطقی امن در منبج سوریه از سوی دونالد ترامپ ارائه شده است اما برای اجرای توافق منتظر آغاز به کار وزیر جدید خارجه این کشور هستیم.
خاورم/1905