به گزارش پارس نیوز، 

  این روزنامه روز شنبه درمقاله خود افزود، تبعات احتمالی‌ ناشی‌ از خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا از برجام در مناطق جنگی خاورمیانه و بازارهای نفتی‌ احساس خواهد شد.
به نوشته ال پاییس، ترامپ تا 12 مه (22 اردیبهشت)، مهلت دارد تا در مورد پایبندی به توافق هسته ای با ایران و یا خروج از آن تصمیم بگیرد.
این نشریه تصریح کرد: اگر آمریکا از ادامه تعلیق تحریم ها در چارچوب توافق امضا شده از سوی 6کشور با ایران در سال 2015 امتناع کند، این خطر وجود دارد که ایران نیز از آن دور شود.
این روزنامه نوشت: قدرت های اروپایی در تلاش برای متقاعد کردن ترامپ برای حفظ توافقنامه هستند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، به دنبال امانول مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه از واشنگتن دیدار کرد.
ال پاییس افزود، فعال شدن مجدد تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا، صادرات نفت ایران را کاهش خواهد داد و قیمت نفت که شاهد افزایش 11 درصدی در سال جاری بود افزایش خواهد یافت. آنچه معلوم نیست این است که دقیقا چه مقدار از صادرات کاهش خواهد یافت.
این روزنامه تصریح کرد: نظرسنجی اخیر بلومبرگ، نشان داد که صادرات نفت ایران 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داشت.
به نوشته روزنامه، ایران در حال حاضر روزانه بیش از 2 میلیون بشکه نفت صادر می‌ کند که بیش از نیمی از آن را چین و هند می خرند و کشورهای اتحادیه اروپا نیز حدود یک چهارم از این مقدار را خریداری می‌ کنند.
ال پاییس می افزاید، اگر تحریم های آمریکا، بانک ها، پالایشگاه ها، شرکت های کشتیرانی‌، بیمه و بنادر را در خطر از دست دادن دسترسی به سیستم بانکی جهانی‌ قرار دهد، گزینه جز خاتمه دادن به روابطشان با ایران ندارند و همه چیز به این بستگی دارد که ترامپ معافیت هایی‌ را پیشنهاد کند.
به نوشته این روزنامه، در سناریوی بین المللی ، برنده اصلی‌ از سرگیری تحریم های امریکا، می‌ تواند روسیه و چین باشد که نفوذ آنها به تدریج در خاورمیانه و همزمان با کاهش حضور واشنگتن در منطقه، گسترش یافته است.
روسیه در حال نبرد و پیروزی در کنار ایران در جنگ سوریه است و ترس سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی برای حضور در ایران می‌ تواند فعالیت برخی‌ شرکت های چینی‌که اکنون سرمایه گذاران مهمی‌ در بخش های نفت، صنعت و حمل و نقل ایران هستند را افزایش دهد.
ال پاییس تصریح کرد، فروپاشی توافق هسته ای می‌ تواند تلاش ها برای عاری سازی اتمی‌ را متوقف کند.
این روزنامه اسپانیایی نوشت: «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران هفته گذشته هشدار داد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، کشورش می‌ تواند برنامه هسته ای خود را از سر بگیرد. مقامات دولتی ایرانی همچنین تهدید به ترک معاهده منع سلاح های هسته ای در صورت فروپاشی برجام کردند.
این روزنامه تصریح کرد: کره شمالی‌ که دارای زرادخانه اتمی‌ است، رویدادها را از نزدیک دنبال خواهد کرد. خروج امریکا از برجام، می‌ تواند اعتبار آن را در مذاکرات تضعیف کند.
ال پاییس ادامه داد: فروپاشی توافق هسته ای، می‌ تواند ضربه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و اصلاح طلبانی که از یک توافق دیپلماتیکی دفاع کردند بزند. این توافق دستاورد خاصی برای روحانی بود.
در این مقاله آمده است، اگر برجام لغو شود و ایران برنامه هسته ای خود را از سر گیرد، خطر جنگ می‌ تواند افزایش یابد. رژیم صهیونیستی و عربستان اصلی‌ ترین متحدان واشنگتن در خاورمیانه، مصمم به محدود کردن نفوذ ایران در همسایگی خود هستند. تل آویو در گذشته تهدید به بمباران مراکز هسته ای ایران برای جلوگیری از دستیابی به تسلیحاتی می کرد. از این روی امکان بروز جنگ گسترده در منطقه به خاطر سوریه که ایران، حزب الله، روسیه، آمریکا، ترکیه و اسرییل در آن حضور دارند، جدی تر می‌شود.
ال پاییس می نویسد، تاثیر خروج احتمالی امریکا از برجام برای شرکت های سرمایه گذار به این بستگی دارد که ایران و دیگر قدرت ها چگونه به این موضوع واکنش نشان دهند.
«الکس وطن خواه» عضو بلندپایه موسسه خاورمیانه در واشنگتن به ال پاییس گفت: اگر دیگر کشورها در مقابل خروج امریکا از توافق هسته ای به برجام پایبند باشند، ممکن است این امر برای سرمایه گذارها در ایران فاجعه بار نباشد.