به گزارش پارس نیوز، 

ابهام در سیاست‌های ارزی، نامشخص بودن تکلیف برجام و شکل گرفتن بازارهای موازی در اقتصاد ایران، بهاری سرد و مه گرفته را در تالار شیشه‌ای بورس رقم زده است؛ به طوری که این روزها با کاهش افق دید برای رصد چشم انداز آتی بازار سرمایه، شاهد سقوط آزاد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران هستیم.

افزایش نرخ ارز به طور طبیعی باید ارزش سهام شرکت‌های بورسی را تحت تأثیر قرار دهد، ولی واکنش بازار عکس این مطلب را نشان می‌دهد، در روزهای اخیر با وجود گرانی 700 تومانی نرخ ارز شاهد ریزش بازار سرمایه و عقبگرد 771 واحدی بورس هستیم. سهامداران، اردیبهشت ماه را با افت بیش از 200 واحدی شاخص بورس شروع و با کاهش 771 واحدی و رسیدن آن به کانال 94 هزار واحد در دومین روز دنبال کردند هرچند که دیروز اندکی بهبود یافت اما همچنان درکانال 94 هزار واحدی ماند.

واکنش کارشناسان

مهدی طحانی، کارشناس بورس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ما مهم‌ترین عامل افت بورس با وجود افزایش نرخ ارز را بی اعتمادی سرمایه گذاران به سیاست‌های دولت و ابهام‌های ارزی می‌داند. وی معتقد است تا زمانی که ساز و کار دلار 4200 تومانی روشن نشود و برای سرمایه گذارها مشخص نشود، دولت به قول هایش در زمینه ارز عمل می‌کند یا نه و تا زمانی که معلوم نیست آیا ارز برای واردکننده تخصیص داده می‌شود یا خیر و ارز صادرات کننده به چه ترتیبی خرج می‌شود، اوضاع بورس به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، دومین علت ریزش بورس در روزهای اخیر، بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی است و اینکه در حال حاضر اوراق اسناد خزانه با بالای 20 درصد در بورس معامله می‌شود و از سوی دیگر شکل گرفتن بازارهای موازی مثل بازار سکه که بلای جان بازار سرمایه شده است.

وی علت سوم پایین آمدن شاخص کل بورس را ابهام در آینده سیاست‌های بین المللی کشور و مشخص نبودن تکلیف برجام در اردیبهشت ماه عنوان می‌کند و معتقد است که سه علت محوری فوق سرمایه گذارها را به بازار سرمایه بدبین کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پیش بینی رشد یا ادامه افت بازار بورس و سرمایه در ماه‌های آتی بر ضرورت شفافیت اقتصاد کشور در زمینه ارزی تأکید کرده و بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای بورس را در گرو تعیین تکلیف ارز می‌داند. به گفته وی در حال حاضر سرمایه گذاران بازار بورس تمایلی به کنش در این عرصه ندارند، چون اکنون هم تاجر گیج است، هم وارد کننده و صادر کننده نمی‌دانند به چه شکلی کارشان ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه کدام شرکت‌ها در روزهای پیش رو کمترین تأثیر از نوسان‌های ارزی را دارند، کل بازار سرمایه و زندگی افراد جامعه را تحت تأثیر نرخ ارز دانسته و در عین حال می‌گوید شرکت‌های خودرویی با وجود مدیریت ناکارآمد به شرطی که دولت به آن‌ها افزایش نرخ بدهد، شرکت‌های دارویی در صورتی که یارانه ارزی دریافت کنند و همچنین شرکت‌های پالایشی از تبعات منفی بازار سرمایه در امان خواهند بود.

10 روز طلایی

علی خالق نیا، کارشناس بازار بورس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید تا زمانی که گرد و خاک اتفاق‌های ارزی در روزهای اخیر نخوابد و چشم انداز سیاست داخلی و همچنین سمت و سوی جهت گیری‌های سیاسی در عرصه بین المللی برای سرمایه گذار قابل رؤیت نباشد، همه افت و خیزها در بورس نوسانی خواهد بود و هیچ حکم قطعی برای افت یا رشد شاخص‌ها قابل تصور نیست.

وی با اشاره به اینکه در 10 روز گذشته، بازار سرمایه رشد خوبی را به دلیل دلار 6000تومانی تجربه کرد، علت صعودی شدن شاخص‌ها را حضور شرکت‌های صادرات محور مثل پتروشیمی‌ها در بورس ذکر کرد که با تلاطم ارزی به سود آوری بهتری رسیدند.

به گفته وی، بیشتر صنایع بورسی شرکت‌های بزرگ صادرات محور هستند که با پرش قیمت ارز با استقبال سرمایه گذارها مواجه شدند و افت اصلی بورس نیز درست از فردای روزی که ارز تک نرخی شد با به حاشیه رفتن همین شرکت‌ها آغاز شد.

منبع: روزنامه قدس

بازگشت به صفحه رسانه‌ها