به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از شبکه المسیره، شهید "صالح الصماد" رئیس شورای عالی سیاسی یمن در همان روز شهادت در سخنرانی که در استان الحدیده داشت، در اظهاراتی کاملا روشن فاش کرد، دولت آمریکا است که با همه توان در نبرد ساحل دست دارد.

سرنگونی هواپیمای آمریکایی در استان الحدیده

او در آخرین سخنرانی خود گفت: اطلاعات تایید شده‌ای به دست ما رسیده است مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها، عامل جنگ ساحل هستند و سعودی‌ها و جیره خواران دیگر خدمتکارشان هستند؛ او در این سخنان در واقع به سرنگونی یک هواپیمای آمریکایی در ساحل اشاره داشت.

همچنین خبرگزاری سباء تاکید کرد پدافند هوایی یمن روز چهارشنبه گذشته (18 آوریل) یک فروند هواپیمای "ام. کیو ریبر" چند منظوره آمریکایی را که پیشرفته‌ترین هواپیمای جهان از این نوع به شمار می‌آید در آسمان استان الحدیده سرنگون کرد.

جنایت ترور الصماد بدون پاسخ نمی‌ماند

بعد از این سخنرانی الصماد، همه از اعلام خبر ترور او غافلگیر شدند و سپس عبدالملک بدرالدین الحوثی در سخنرانی که 10 دقیقه بیشتر نبود، نیروهای متجاوز و در راس آن دولت آمریکا را مسئول قانونی این جنایت و تمام نتایج حاصل از آن دانست و تاکید کرد، این جنایت و سایر جنایت‌ها در حق ملت یمن، بدون پاسخ نمی‌ماند.

واکنش سریع و قاطعانه یمن به شهادت الصماد

پس از آن فقط چند ساعت برای اعلام مواضع متعدد در قبال شهادت الصماد کافی بود؛ مواضعی که از اظهارات تهدید آمیز وزیر دفاع آغاز شد با این مضمون که کشورهای متجاوز به یمن با پاسخ سخت و تکان دهنده‌ای روبرو خواهند شد و "مهدی المشاط" نیز در سخنرانی خود در برابر نمایندگان پارلمان همین اظهارات را به زبان آورده و گفت: این دشمن جنگ تمام عیار را انتخاب کرده است از همین رو همه ما به عنوان دولت، ارتش، کمیته‌ها و نیروهای سیاسی و اجتماعی باید ثابت کنیم آنچه دشمن انجام داد، اشتباه بزرگی بود و بهای آن بیش ازتوانشان خواهد بود.

آمریکا ناظر و حامی جنایت در یمن

المشاط که اعتماد پارلمان را به دست آورد، همچنین دولت آمریکا را مسئول اقدامات نظام سعودی دانست و گفت عربستان با نظارت، سرپرستی و حمایت و با سلاح آمریکا شهید صالح الصماد را ترور کرده و مرتکب جنایت‌های دیگر در تمام استان‌های جمهوری یمن شده است.

رسوایی آمریکا به دست قانونگذاران آمریکایی

نکته قابل توجه اینکه مدت‌هاست آمریکا در تلاش است در جنگ علیه یمن خود را پنهان کرده و در فواصل زمانی مختلف به عنوان میانجی ظاهر شود، اما طولانی شدن زمان جنگ و جنایت‌هایی که در حق ملت یمن مرتکب شد، آن را رسوا کرد تا جایی که قانونگذاران آمریکایی در آغاز ماه مارس گذشته تاکید کردند "مشارکت آمریکا در جنگ نظامی و تسلیحاتی علیه یمن غیرقانونی است و مجوز دخالت در آن را ندارد".

در این میان خبرگزاری رویترز به نقل از "ساندرز" یکی از اعضای کنگره اعلام کرد: کنگره اختیار اعلام جنگ آمریکا را دارد نه رئیس جمهور و کنگره علیه یمن اعلام جنگ نکرد و نه مجوز دخالت نظامی علیه آن را داده است و نه اجازه فروش سلاح‌هایی که در جنگ یمن استفاده می‌شود".

تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا نیز تلاش کردند برای توقف مشارکت آمریکا در جنگ علیه یمن و فروش سلاح مورد استفاده در این جنگ، یک پیش نویس قانون عرضه کنند اما در 21 مارس گذشته با اکثریت 55 رای مقابل 44 رای مخالف این طرح قانونی تصویب نشد و به این ترتیب پس از آن شاهد ترور الصماد در کمتر از یک ماه پس از این تاریخ بودیم.

با این توضیحات رد پای آمریکا در جنایت ترور الصماد و زمان اجرای آن و نیز انتخاب الحدیده زمینه را کاملا برای گزینه‌های متعدد باز می‌گذارد و نشان می‌دهد رخدادها به سرعت و به شکل پی در پی در حال وقوع است.