به گزارش پارس نیوز، 

دانشمندان لرزه‌شناسی چین از فرو ریختن پایگاه آزمایشات هسته‌ای کره‌شمالی بر اثر لرزه‌های ناشی از انفجارهای آزمایشی سپتامبر گذشته خبر دادند.

 دانشمندان لرزه‌شناسی چین می‌گویند پایگاه آزمایشات هسته‌ای کره‌شمالی بر اثر لرزه‌های ناشی از انفجارهای آزمایشی سپتامبر گذشته فروریخته و احتمالا به همین دلیل بلااستفاده شده است. کره‌شمالی چند روز پیش اعلام کرد این پایگاه را تعطیل می‌کند.

این پایگاه در منطقه پیونگی-ری از سال 2006 تا امسال میزبان 6 انفجار هسته‌ای آزمایشی بوده است.

بنابر ادعای دانشمندان چینی، پس از آخرین آزمایش در این پایگاه که ماه سپتامبر سال گذشته انجام شد بخش‌هایی از کوه و دیواره‌های اطراف این پایگاه فروریخته است.

روز شنبه گذشته، کره‌شمالی که رهبر آن، کیم جونگ اون، در آستانه دیدار با رئیس جمهور کره‌جنوبی، مو جائه-این، است طی اطلاعیه ای اعلام کرده پیونگ‌یانگ آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف می‌کند و این پایگاه را هم تعطیل خواهد کرد.

اکنون با توجه به ادعای دانشمندان چینی احتمالا اعلام این تصمیم از سوی کره‌شمالی به تخریب‌های صورت گرفته در این پایگاه مرتبط بوده است.

نتایج تحقیقات دانشگاه علوم و فناوری چین در مجله ژئوفیزیک که یکی از نشریات اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا است منتشر خواهد شد.

در این مقاله تحقیقی آمده که هشت و نیم دقیقه پس از آزمایش هسته‌ای سپتامبر سال گذشته یک دیواره این تاسیسات بر سر بخش مرکزی آن آوار شده است.

پایگاه هسته‌ای پیونگی-ری در دل رشته کوه‌های شمال‌شرق کره‌شمالی واقع شده و آزمایش ها در تونل های زیرزمینی این پایگاه که در اعماق کوه‌های منتپ حفاری شده صورت می‌گیرد.

در خلاصه یک صفحه‌ای این مقاله تحقیقی آمده: "این ریزش احتمالا به سازه‌های اصلی پایگاه در زیر کوه‌های منتپ آن چنان آسیب وارد کرده که دیگر انجام آزمایش‌های بیشتر در این پایگاه را ناممکن می‌سازد."

هر چند این بخش از خلاصه تک برگی گزارش دانشگاه علوم و فناوری چین در نسخه مفصل این مقاله گنجانده نشده است. در نسخه مفصل آمده "ریزش در این پایگاه هم‌چنان تحت نظر و ارزشیابی برای اطمینان از نشت احتمالی مواد رادیواکتیو است."

پروفسور ون لیانشینگ که رهبری این تحقیقات را بر عهده داشته به نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال گفته نتیجه گیری که در باره ادامه فعالیت این پایگاه در خلاصه تک برگی آن آمده در نسخه مفصل گنجانده نشده است؛ هر چند این استاد دانشگاه به علت چنین تصمیمی اشاره نکرده است.

یافته‌هایی که در این مقاله جدید به آنها اشاره شده مشابه نتایج مرکز زلزله‌نگاری چین است که ماه گذشته در همین نشریه علمی منتشر شده بود.

در آن گزارش هم به ریزشی که بر اثر ایجاد یک حفره بزرگ در بخش تحتانی پایگاه پیونگی-ری روی داده بود اشاره شده بود اما درباره تاثیر این ریزش در کارآیی و یا غیرقابل استفاده شدن این پایگاه اشاره ای نشده بود.

ریزش در تونل‌های زیرزمینی ایجاد شده در اعماق کوه منتپ از ماه‌ها پیش مورد اشاره دانشمندان چینی قرار گرفته بود و آنها نسبت به وقوع چنین تخریب بزرگی بعد از آزمایش هسته ای سپتامبر گذشته هشدار داده بودند.

موسسه ژئوفیریک آمریکا هم از وقوع یک ریزش بزرگ هست دقیقه بعد از این آزامیش هسته‌ای خبر داده بود و آن را "تخریب ناشی از حفره تحتانی" ارزیابی کرده بود.

دو پس لزره قوی هم در ماه دسامبر گذشته ثبت شده بودند که نگرانی‌ها درباره میزان مقاومت صخره‌های اطراف پایگاه را افزایش داده بودند.