به گزارش پارس نیوز، 

اسپوتنیک نوشت همزمان با تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین، صادرات گاز مایع طبیعی ایران در ماه جاری نسبت به ماه پیش از آن ۱۴ درصد افزایش یافت.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت شرکت ملی گاز ایران قصد دارد سهم این کشور را در تجارت جهانی گاز افزایش دهد و به همین منظور بر بازارهای بین المللی قرار تمرکز کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است صادرات گاز مایع طبیعی (ال ان جی) ایران در ماه جاری میلادی (آوریل) به پانصد هزار تُن متریک رسید که نسبت به ماه پیش از آن (مارس) ، 14 درصد افزایش را نشان می دهد. به این ترتیب، صادرات کل ال ان جی ایران در سال جاری به 1.86 میلیون تُن متریک رسید. در ادامه این گزارش به نقل از رسانه‌های ایرانی آمده است در ماه آوریل، بیشتر ال ان جی صادراتی ایران به مقصد چین بوده است.

یک شرکت چینی فعال در زمینه انرژی موسوم به OE، به تازگی سی و چهار هزار تُن پروپان و چهارده هزار تُن بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران خریداری کرده است. این محموله که در بندری در عسلویه بارگیری شده است، چهارشنبه وارد بندری در چین می شود. همچنین دوازدهم ماه مه (بیست و دوم اردیبهشت) سی و سه هزار تُن پروپان و یازده هزار تُن بوتان صادراتی ایران به وسیله یک فروند کشتی باری دیگر وارد چین خواهد شد.

محموله های صادراتی گاز مایع طبیعی ایران در حالی به شرکت OE تحویل داده می شوند که دادگاهی در تگزاس اخیراً این شرکت را به پرداخت 523.8 میلیون دلار خسارت به یک شرکت آلمانی محکوم کرده است. اختلاف این دو شرکت بر سر قرارداد فروش گاز مایع بود و دادگاه تگزاس شرکت چینی را درباره کوتاهی در عمل کردن به مفاد توافقنامه مقصر شناخت.

از سوی دیگر، چین قصد دارد تعرفه گمرکی بر واردات پروپان از آمریکا را 25 درصد افزایش دهد که در اقدامی تلافی جویانه و در واکنش به افزایش تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی به آمریکا صورت خواهد گرفت. در صورت چنین اقدامی، جنگ تجاری میان آمریکا و چین وارد مرحله جدیدی خواهد شد و پکن تمرکز وارداتی خود را بر کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، معطوف خواهد کرد.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است: از سوی دیگر، ایران نیز صادرات گاز طبیعی به اندونزی را افزایش داده است. روز نوزدهم آوریل، محموله ای شامل سی و سه هزار تُن پروپان و یازده هزار تُن بوتان صادراتی ایران، وارد این کشور شد. همچنین محموله ای شامل چهل و چهار تُن پروپان قرار است روز چهارشنبه وارد اندونزی شود. چهل و پنج هزار تُن پروپان هم قرار است اواخر هفته جاری وارد بندری در اندونزی شود.

اسپوتنیک در پایان گزارش خود می افزاید: از دیگر کشورهایی که مقصد گاز صادراتی ایران هستند می توان به هند، تایلند و احتمالاً کنیا اشاره کرد.