به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از خبرگزاری رویترز، والنتینا ماتوینکو در جریان سخنرانی در مجلس علیای پارلمان بوسنی مشخصا به مونته‌نگرو که اخیرا به ناتو پیوسته است اشاره کرد، اما از تمایل دولت مقدونیه برای پیوستن به این ائتلاف نظامی نیز انتقاد کرد.

ماتوینکو که رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه است در ادامه صحبت‌هایش گفت: الحاق مونته‌نگرو به ناتو برخلاف خواسته نیمی از شهروندان این کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مقدونیه نیز تلاش می‌کند تا همان تجربه خطرناک را تکرار کند. این اقدام تنها موجب بی‌ثباتی وضعیت در منطقه می‌شود و تضعیف کننده سیستم امنیتی اروپا نیز است.

دولت‌های غربی، عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را بهترین راه برای حفظ ثبات و امنیت در حوزه بالکان پس از یک دهه جنگ و فروپاشی یوگسلاوی در دهه 90 میلادی می‌دانند.

مونته‌نگرو سال گذشته میلادی به ناتو پیوست و امیدوار است در سال 2025 همزمان با صربستان به اتحادیه اروپا ملحق شود.

کرواسی، جمهوری استقلال یافته یوگسلاوی سابق، در آوریل 2009 به اتحادیه اروپا پیوست. هم مونته‌نگرو و هم مقدونیه در پی حمله با عامل شیمیایی به جاسوس سابق دوجانبه روس در انگلیس دیپلمات‌های روسیه را از کشورهایشان اخراج کرده‌اند.

دادستان‌های مونته‌نگرو می‌گویند، گروهی از ملی‌گرایان صرب و جاسوس‌های روس قصد داشتند تا میلو دیجوکانوویچ، نخست وزیر سابق را در جریان کودتایی در انتخابات 2016 و با هدف جلوگیری از پیوستن کشور به ناتو ترور کنند. این در حالی است که کرملین ادعای این ترور را رد می‌کند.

بوسنی نیز امیدوار است تا اقداماتی را برای پیوستن به ناتو انجام دهد اما برنامه‌هایش برای عضویت در این ائتلاف توسط صرب‌های بوسنی که روسیه را متحد اصلی خود می‌دانند، ناکام مانده است.

ماه گذشته میلادی آژانس‌های امنیتی بوسنی رهبران یک کلوب موتورسیکلت روسی را موسوم به "گرگ‌های شب" از ورود به کشورشان به دلایل امنیتی بازداشتند.

این کلوب تحت تحریم‌های آمریکا به خاطر نقش داشتن در درگیری‌های شهر اوکراین قرار دارد.