به گزارش پارس نیوز، 

کتاب را می توان فارغ از پیش نیاز همزبانی ، مهمترین ابزار ارتباط فرهنگی ملت ها خواند و در این بین مزیت زبان مشترک ایران و افغانستان ، روند این تعامل فرهنگی را تسهیل و اثربخش کرده است و شاید گفت و گو در باغ کتاب عاقلانه ترین ، کم هزینه ترین و خوشایند ترین روش برای تعامل بشر با هم نوع خود باشد.
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با همکاری دانشگاه کابل و موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از یکشنبه دوم اردیبهشت ماه جاری در محوطه دانشگاه کابل یک نمایشگاه کتاب برپا کردند که با توجه به حجم مراجعین در نخستین روز این نمایشگاه به نظر می رسد استقبال از آن نسبت به نمایشگاه سال قبل بیشتر باشد.
ایران برای دومین سال متمادی است که در دانشگاه کابل نمایشگاه کتاب برپا می کند، سال قبل از 23 تا 31 فروردین ماه این نمایشگاه دایر بود و همه 300 هزار جلد کتاب آن به فروش رفت.
در نمایشگاه امسال 70 ناشر از ایران همراه با 30 ناشر افغانستان جدیدترین محصولات فرهنگی عرضه شده خود را در بازار کتاب به نمایش گذاشته اند.
بنا به درخواست میزبان نمایشگاه ، 90 درصد کتاب هایی که برای عرضه در نمایشگاه امسال در نظر گرفته شده و از سوی ناشران به داخل افغانستان منتقل شده، مربوط به کتب دانشگاهی است و تقریبا عناوین آنها سرفصل دروس تمام رشته های تحصیلی دانشگاههای افغانستان را در بر می گیرد.
ناشران ایران کتب خود را در این نمایشگاه در قالب 60 غرفه عرضه کرده اند و باقی 30 غرفه نمایشگاه نیز به کتاب های ناشران افغانستان اختصاص دارد.
بیش از 300 هزار جلد کتاب در نمایشگاه امسال وجود دارد که با توجه به محموله های ارسالی از ایران تغییر در تعداد آنها با توجه به پیش بینی های اولیه دوراز انتظار نیست.
جمع بندی نظرات تعدادی از بازدید کنندگان روز نخست از نمایشگاه بیانگر این است که تقریبا دانشجویان و اساتید رشته های علوم انسانی و فنی توانسته اند کتاب های مورد علاقه خود را در میان کتب عرضه شده پیدا کنند و در این میان تنها دانشجویان رشته های پزشکی از اندک بود حق انتخاب خود گله داشتند.
نمایشگاه کتاب تک گل بهاری ایران بر درخت اردیبهشت افغانستان نبود بلکه روز شنبه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران و محمد رضا بهرامی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و حمیدالله فاروقی رئیس دانشگاه کابل و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاههای افغانستان و همچنین هیات روسا و اساتید اعزامی از دانشگاههای ایران سنگ بنای دانشکده ادبیات زبان دری را که ساخت آن را کشور ایران متقبل شده است بر زمین گذاشته شد.
این دانشکده که در زمینی به وسعت سه هزار و 300 متر مربع در دانشگاه کابل ساخته خواهد شد ، مساحتی نزدیک به سه برابر عرصه خود را در عیانی خواهد داشت.
شکوفه دیگر فرهنگی ایران در بهار افغانستان به برگزار نخستین دور از گفت و گوهای فرهنگی دو کشورایران و افغانستان مربوط می شود.
همزمان با گشایش نمایشگاه کتاب در دانشگاه کابل اساتید و روسای دانشگاهی که از ایران به کابل آمده اند در نشستی مشترک با استادان و فرهیختگان دانشگاههای افغانستان پیرامون موضوع «عرفان ، تصوف و ادبیات » به گفت و گو نشستند.
این گفت و گوهای فرهنگی که امروز دوشنبه نیز ادامه دارد استادان ایرانی و اندیشمندان افغانستان مقالات خود را در زیر عنوان های کلی جایگاه عرفان و تصوف در متون کلاسیک ادبی ، نسبت عرفان و تصوف با ادبیات و عرفان در نگاه و اندیشه بزرگان ادبیات به بحث گذاشتند.
رئیسان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه گیلان و استادان دانشگاه های یزد ، بیرجند ، سیستان وبلوچستان ، الزهرا (س) تهران و علامه طباطبایی در این نشست حضور دارند.
قرار است دبیرخانه دائمی این دور از گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه کابل و یکی از دانشگاههای ایران فعال شود.
این اقدامات فرهنگی در چارچوب توافقنامه های فرهنگی ایران و افغانستان برگزار می شود که در قالب کمیته های پنجگانه مشترک دو کشور در راستای تدوین برنامه جامع همکاری های دو کشور بر روی آن توافق شده است.
سطح همکاری های فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان بعد از برگزاری نشست های تخصصی کمیته های مشترک که برای تدوین سند جامع همکاری های این دو کشور انجام شد ، رشد چشمگیری یافته است.
علاوه بر این رخدادهای فرهنگی که طی دیروز و امروز کام جامعه دانشگاهی افغانستان را شیرین کرده است دیروز از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران مبلغ 500 هزار افغانی معادل 400 میلیون ریال در قالب بن کتاب به دانشگاه کابل اهدا شد تا از نمایشگاه دایر کتاب های مورد نیاز کتابخانه مرکزی این دانشگاه را خریداری کند.
ایران و افغانستان اگر چه امروز دارای مرزهای سیاسی مشخصی هستند اما تمام سوابق و شواهد تاریخی نشان می دهد که هر دو ملت ساکن در داخل این دو محدوده جغرافیای سیاسی از یک خاستگاه بوده و به یک بستر فرهنگی در حوزه تمدن پارسی تعلق دارند که این حوزه ، کشورهای پیرامون این دو را نیز در بر می گیرد.
در چنین سطحی ازهمسانی فرهنگ و آداب و رسوم، بی تردید تعامل دو طرف باید با روندی سهل انجام شود البته اگر فرهیختگان، اندیشمندان و سیاسیون دو ملت و در نهایت خود ملت ها به این همه اشتراک آگاهی و باور داشته و فارغ از سرخوردگی های برآمده از ناملایمان و اشتباهات گذشته، در جهت ارتقای سطح زندگی در همه ابعاد اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دست به همکاری و یاری هم دهند و شاید بهار فرهنگی بتواند زنده کننده آن پیوستگی تمدن ساز در این خطه از کره خاکی باشد.