به گزارش پارس نیوز، 

در شرایطی که زمان اندکی به برگزاری انتخابات پارلمانی کشور لبنان در ۷ می ۲۰۱۸ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) باقی مانده، دو سناتور آمریکایی قصد دارند پیش‌نویس طرحی را برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان به کنگره آمریکا برای تصویب ارائه کنند. این طرح را که تام سیوزی، نماینده حزب دموکرات و آدام کینزینگر نماینده حزب جمهوری‌خواه به‌طور مشترک ارائه کرده‌اند، به وضوح می‌توان طرحی برای ضدیت با محور مقاومت و برهم‌زدن ثبات سیاسی در کشور لبنان ارزیابی کرد. بر اساس این طرح، مدیر اطلاعات داخلی آمریکا در خصوص موضوعاتی نظیر برآوردی از میزان توان موشکی، تاکتیکی و دفاعی حزب‌الله، ارزیابی موفقیت ماموریت یونیفل، ارزیابی حمایت های بین المللی از حزب الله، ارزیابی میزان نفوذ حزب‌الله در تحولات منطقه‌ای، شناسایی منابع مالی حزب‌الله برای خرید سلاح و تامین هزینه ها و تهیه گزارشی مفصل از مسیرهایی که حزب‌الله برای خرید سلاح استفاده میکند، با وزیر امور خارجه این کشور مشورت‌هایی داشته باشد.

پیش‌نویس این طرح که با عنوان (HR۵۵۴۰) یا «قانون خلع سلاح حزب الله» به مجلس سنای آمریکا ارائه خواهد شد را می‌توان رسما طرحی در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی و حفظ منافع این رژیم، در وضعیت جدید منطقه غرب آسیا دانست که در آن محور مقاومت به جایگاه ویژه‌ای دست یافته است. همچنین، در این طرح بر این موضوع تاکید می‌شود، که طرح پیشنهاد شده بر مبنای اقدام واشنگتن در سال ۱۹۹۷ مبنی بر قرار دادن حزب‌الله در لیست گروههای تروریستی است.

واقعیت این است که حزب‌الله لبنان از بطن تاسیس در سال ۱۹۸۰ تا کنون، نقشی مهم را در حیات سیاسی کشور لبنان ایفاء کرده و در مرحله اول حیات سیاسی خود، با جنگ‌های چریکی، در سال ۲۰۰۰ جنوب لبنان را از اشغال اسرائیل خارج کردند اما در مرحله دوم حیات سیاسی خود در سال ۲۰۰۹، با تاکید بر اجرای یک سیستم اسلامی بر پایه رای مردمی در قالب ائتلاف ۸ مارس وارد روند سیاسی کشور لبنان شدند.

همچنین، در این مرحله حزب‌الله به‌طور رسمی اعلام کرد که آن‌ها خواستار استقرار حکومت دموکراتیک و دفاع از انتخابات آزاد هستند و خواهان بهره‌گیری از نیروی نظامی نیستند و اینکه آن‌ها تا کنون مسلح بوده‌اند، برای دفاع از مرزهای لبنان در تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده و در صورتی که این تهدیدات رفع شود، فعالیت سیاسی تنها گزینه آن‌ها برای ادامه حیات سیاسی خواهد بود. با این وجود، اکنون این مساله مطرح است که با وجود فعالیت‌های قانونی و مشروع حزب‌الله در حیطه لبنان و وجهه رسمی این نیرو، در قانون اساسی این کشور، هدف از طرح پیش‌نویس «خلع سلاح حزب‌الله» در کنگره آمریکا چیست و چرا تنها در فاصله دو هفته مانده به انتخابات پارلمانی لبنان، این طرح می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به سه محور اساسی اشاره کرد.

۱- ایجاد امنیت استراتژیک برای رژیم صهیونیستی

یکی از مهم‌ترین اهداف طرح سناتورهای آمریکایی برای خلع سلاح حزب‌الله در ارتباط با موقعیت و نفوذ ویژه لابی‌های صهیونیستی در درون آمریکا است. در حقیقت، لابی‌های این رژیم در آمریکا به اندازه‌ای قدرت دارند که می‌توانند بر تصمیمات کنگره و حتی رئیس‌جمهوری آمریکا اعمال نفوذ کنند. در وضعیت جدید منطقه غرب آسیا نیز که رژیم صهیونیستی در برابر آینده‌ای نامعلوم قرار گرفته، لابی‌های تل‌آویو قصد دارند زمینه‌های ایجاد امنیت استراتژیک را برای رژیم صهیونیستی فراهم نمایند؛ زیرا آن‌ها از این موضوع مطلع هستند که در صورت پایان بحران سوریه، احتمالا موجی از تهدیدات جدید پیش‌روی آن‌ها قرار می‌گیرد، از این رو آن‌ها سعی می‌کنند که قدرت و توانمندی حزب‌الله به عنوان بزرگ‌ترین گروه معارض رژیم صهیونیستی را ساقط نمایند. در همین راستا مشاهده می شود که مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر نیز (آبان ۱۳۹۶) طرح ۳۳۲۹ با عنوان «اصلاحیه قانون ممانعت از حمایت مالی بین المللی از حزب الله»- مصوب در سال ۲۰۱۵- را با هدف وضع تحریمهای بیشتر علیه حزب الله با رأی گیری شفاهی به تصویب رساند.

۲- فراهم کردن زمینه‌های قانونی برای غیرمشروع کردن حزب الله لبنان

یکی از اهداف پنهانی که در طرح سناتورهای آمریکایی برای خلع سلاح لبنان می‌توان مطرح کرد در ارتباط با فراهم کردن زمینه برای تغییر قانون اساسی لبنان و سلب مشروعیت از این جریان سیاسی است. در شرایط کنونی حزب الله در مقام یک قدرت قانونی و مشروع در  کشور لبنان فعالیت می‌کند و حتی در قانون اساسی امکان مسلح بودن برای آن‌ها مورد تایید قرار گرفته است. اکنون در یکی از بندهای مطرح شده در این طرح پیشنهاد، به ارزیابی موفقیت ماموریت یونیفل (نیروهای حافظ صلح موقت سازمان ملل برای لبنان) اشاره شده است. در حقیقت، نیروهای یونیفل، در مارس ۱۹۷۸ به منظور نظارات بر خروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان ایجاد شده‌اند و تا کنون ماموریت آن‌ها از سوی شواری امنیت تمدید شده است. در اخرین تمدید ماموریت نیروهای کلاه آبی سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) که نیروهای ۴۰ کشور جهان حضور دارند و حدود ۱۰ هزار سرباز هستند، در ۳۰ آگوست ۲۰۱۷ شوری امنیت ماموریت آن‌ها را برای یک سال دیگر تمدید کرد. در وضعت جدید، سناتورهای آمریکایی قصد دارند با ارائه گزارش از موفقیت و نقش نیروهای یونیفیل در لبنان، زمینه های قانونی را برای جایگزینی آن‌ها با حزب‌الله لبنان فراهم نمایند.

۳- تشدید فشار بر محور مقاومت

یکی از واقعیاتی که متعاقب ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ تا کنون می‌توان به آن اشاره کرد، در ارتباط با تمرکز او بر محدودکردن و ایجاد فشار بر محور مقاومت می‌باشد. هر چند مسائلی همچون مقابله با روسیه و کره شمالی در رسانه‌های نزدیک به ترامپ مطرح شده اما با نگاهی به عملکرد وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا می‌توان عنوان کرد که ضدیت با ایران و محور مقاومت مهم‌ترین هدف آن‌ها بوده است. اکنون بر اساس همین قاعده سناتورهای آمریکایی قصد دارند که فشار را بر محور مقاومت بیشتر کنند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند که طی سال‌های گذشته این محور موفقیت‌های بسیار بزرگی را در معادلات منطقه غرب آسیا کسب کرده است.