به گزارش پارس نیوز، 

هرچند«حیدر العبادی » نخست‌وزیر عراق تبلیغات برای انتخابات پارلمانی فرارو را از استان «صلاح‌ الدین » استانی با اکثریت سنی واقع در 180 کیلومتری شمال بغداد، آغاز کرد اما نخستین رهبر سیاسی شیعی است که برای فهرستش در یک استان کاملا سنی، یعنی «الانبار» واقع در 110 کیلومتری غرب بغداد، تبلیغ می‌کند.

پایگاه خبری روزنامه « الشرق الاوسط » با انتشار این سطور نوشت: العبادی ؛ دیروز در سفر به استان الانبار مقر اداره پلیس « عامریة » در فلوجه را افتتاح کرد و در مراسم افتتاح، از پایداری فرزندان و عشائر عامریه مقابل گروه‌های تروریستی نظیر داعش که با تمام توان تلاش کردند اراده این مردم را درهم بشکنند، تقدیر کرد.

وی افزود: عراقی‌ها پیروزی را محقق کردند و تسلیم نشدند و اکنون مقابل ما پیروزی دوم قرار دارد که پیروزی در مسیر سازندگی، سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی است. همانطور که ما با اتحاد توانستیم پیروزی نظامی را رقم بزنیم، اکنون نیز با وحدتمان، پیروزی در روند سازندگی را رقم خواهیم زد. در مقابل پیروزی دوم ما، چالشی مثل فساد وجود دارد. فساد برادر داعش است و ما همانگونه که بر داعش غلبه کردیم بر این پدیده نیز پیروز خواهیم شد. عراق با اتحاد فرزندانش قوی‌تر از گذشته شده است. برخی می‌خواهند که ما در فضای درگیری و اختلاف زندگی کنیم اما آنها به هدف خود نخواهند رسید زیرا عراق امروز قدرتمندتر شده است و جهان به دیده احترام و قدرت به آن می‌نگرد.

نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف «النصر» در ادامه حضورش در الانبار در دانشگاه فلوجه سخنرانی کرد و گفت که دانشگاه باید ایستگاهی برای روشن کردن جوانان و متحد کردن آنها باشد.‌دانشگاه‌ها باید در کنار بخش آموزش و پرورش، جوانان را از افکار منحرف و نابودکننده دور‌کنند. پیروزی که عراق رقم زد بسیار بزرگتر از توقع همه بود. جهانیان می‌گفتند که جنگ در عراق طول خواهد کشید اما ما به جهان ثابت کردیم که عراقی‌ها ناممکن را ممکن می‌کنند و معجزه می‌سازند. پیروزی ما با وحدت محقق شد و باید این مفهوم در تفکر جوانان پررنگ و نهادینه شود. عراقی‌ها فراتر از نقشه‌های تجزیه‌طلبانه بودند و ما به کثرت و تنوع قومی و مذهبی و ...خود افتخار می‌کنیمم. دانشگاه‌ها باید نقش زیادی در تثبیت این مفاهیم ایفا کنند.

بنا بر این گزارش، شماری از رهبران و شیوخ سنی در استان «الانبار» در گفت‌ وگو با «الشرق الاوسط » این سفر العبادی را تلاش جدی او برای عبور از بعد مذهبی‌‌گرایی از طریق تشکیل ائتلاف انتخاباتی «النصر» است. این ائتلاف به رهبری العبادی اعلام موجودیت کرده اما رهبران سنی در استان‌های سنی‌نشینی مثل الانبار، صلاح‌ الدین و نینوی، در سر لیست این ائتلاف قرار دارند.

«حمید الهایس » رئیس شورای «انقاذ العراق» می‌گوید: سفر العبادی به الرمادی خالی از تبلیغات انتخاباتی برای فهرستش در استان الانبار نبوده، به ویژه که شخصیت‌هایی سنی از این استان به فهرست او پیوسته‌اند اما در عین حال، نخست‌وزیر بودنش موجب شد تا وی در این سفر چندین پروژه خدماتی را افتتاح کند.

وی که رهبری فهرست رقیب العبادی در الانبار را برعهده دارد، افزود: بعد مهم در این سفر العبادی این است که وی طرح مذهبی‌گرایی و طائفه‌گری را که تا پیش از این در عراق رواج داشت و هنوز طرفدارانی دارد، لغو کرد. ورود رهبری شیعی به استانی سنی‌نشین با چنین جایگاهی، یک طرح ابتکاری مثبت است که می‌خواهیم در استان‌های دیگر نیز تکرار شود.

وی درباره اصطلاح‌هایی که در محافل سنی درباره شخصیت‌های سنی که با رهبران شیعی کار می‌کنند، اطلاق می‌شود؛ به عنوان مثال به رهبران سنی که به «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق نزدیک می‌شدند، «سنی مالکی» یا به رهبران سنی نزدیک به العبادی «سنی عبادی» گفته می‌شد، توضیح داد و تاکید کرد: در واقع این تنها العبادی نیست که به عنوان یک شیعه در الانبار فهرست دارد بلکه اغلب رهبران شیعی نظیر «هادی العامری» رئیس ائتلاف «الفتح» نیز در این استان فعالیت دارند و شماری از شخصیت‌های سنی در فهرست او نیز حضور دارند.

از سوی دیگر شیخ «احمد ابوریشه » رئیس کنگره « صحوة العراق» نیز گفت: العبادی با ذکاوت تمام، از پیروزی بر داعش در استان استفاده کرد تا جای پای خود را در این استان محکم کند و وی اکنون تحت همین عنوان در الانبار حضور دارد.

«صباح کرحوت » عضو شورای استانداری الانبار نیز، گفت که سفر العبادی به این استان دارای دو بعد بود. یکی انتخاباتی و دیگر خدماتی. نخست وزیر در این سفر پیامدهای تخریبگری داعش در الانبار را بررسی کرد و از میزان خرابی‌ها و مشکلات الانبار در مرحله پساداعش اطلاع یافت تا بتواند راهکارهای مناسبی را برای خدمات‌رسانی به مردم این استان ارائه کند.