نیچروان بارزانی روز چهارشنبه بعد از نشست سه جانبه در کنفرانسی مطبوعاتی به رسانه ها گفت: نشست امروز برای تعیین زمان برگزاری انتخابات اقلیم کردستان عراق با حضور هیات رئیسه پارلمان و کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی برگزار شد اما زمانی تعیین نشد چون این موضوع نیازمند مشورت و رایزنی بیشتر با احزاب کرد عراقی می باشد.

وی افزود: هیچ مانعی بر سرر اه برگزاری انتخابات در کردستان عراق وجود ندارد اما قطعا تعیین زمان دقیق آن نیازمند مشورت و هماهنگی با احزاب می باشد لذا کمیسیون عالی انتخابات و همه پرسی موظف شد با برگزاری جلسات مشورتی با احزاب کرد عراقی زمان دقیق برگزاری انتخابات را در کردستان عراق تعیین کند.

پیش از این نیچروان بارزانی با ارسال نامه ای به ریاست پارلمان این منطقه خواهان فراهم کردن راهکارهای قانونی برای برگزاری انتخابات در کردستان عراق شده بود.

احزاب کرد عراقی هنوز در خصوص زمان برگزاری انتخابات در این منطقه توافق ندارند و پیش بینی می شود این انتخابات به بعد از انتخابات پارلمانی عراق (22 اردیبهشت 97) موکول شود.

از سوی دیگر تمامی احزاب کرد عراقی نسبت به وجود اسامی تکراری و نام متوفیان در لیست کسانی که می توانند در انتخابات شرکت کنند معترض بوده و خواهان اصلاح لیست اسامی واجدین شرایط رای دادن قبل از برگزاری انتخابات در کردستان عراق هستند اما احزاب حاکم تاکنون زیربار این موضوع نرفته اند.