به گزارش پارس نیوز، 

 برخلاف ادعای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد که این کشور سفارت خود در فلسطین اشغالی را به قدس منتقل نمی کند.

رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که «آندری بابیش» نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرد که این کشور در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، برخلاف سیاست های سازمان ملل و اتحادیه اروپا عمل نخواهد کرد.

«بابیش» تاکید کرد که جمهوری چک سفارت خود در فلسطین اشغالی را از تل آویو به قدس منتقل نمی کند اما افتتاح یک کنسولگری در قدس غربی را بررسی می کند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود که جمهوری چک قصد دارد سفارت خود را به قدس انتقال دهد و معاون وزیر خارجه این رژیم برای گفت و گو در این باره به پراگ سفر خواهد کرد.

به رغم استقبال «میلو زمان» رئیس جمهوری چک از تصمیم یکجانبه آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه چک اعلام کرد که این موضوع تنها درباره قدس غربی صدق می کند.

موضع گیری نخست وزیر چک در حالی است که «کلاوس یوهانس» رئیس جمهوری رومانی نیز روز جمعه گفت که با انتقال سفارت کشورش به قدس مخالف است.

با وجود آنکه «ویوریکا دانسیلا» نخست وزیر رومانی انتقال سفارت را تائید کرده بود، یوهانس ضمن اعلام مخالفتش تصریح کرد که این گفته ها بدون مشورت او بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 15 آذرماه سال گذشته در یک سخنرانی تصمیم جنجالی خود مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد.

ترامپ در این سخنرانی همچنین دستور داد که سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی که در حال حاضر در تل آویو است به قدس منتقل شود.

درپی این تصمیم ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل در نشستی برای بررسی قطعنامه پیشنهادی مصر رای به لغو این تصمیم ترامپ داد، اما با وجود تائید همه 14 عضو دیگر این شورا، آمریکا آن را وتو کرد.

پس از وتوی آمریکا سازمان ملل در اقدامی دیگر قطعنامه مزبور را در مجمع عمومی خود به رای گذاشت که با موافقت 128 کشور جهان تصویب شد.