به گزارش پارس نیوز، 

 

رئیس جمهوری آمریکا هیچ یک از سران دموکرات و مدیران رسانه‌ای این کشور را در ضیافت شام همتای فرانسوی خود دعوت نکرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است سه‌شنبه هفته جاری میزبان امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه باشد.

این در حالیست که بر اساس اعلام منابع خبری در آمریکا، ترامپ سه شنبه شب ضیافت شامی را برای ماکرون ترتیب داده است؛ اما در این مراسم برای هیچ یک از سران حزب دموکرات در کنگره این کشور و همچنین مدیران رسانه‌ای در آمریکا دعوتنامه ای ارسال نکرده است. 

محور این دیدار بحث و تبادل نظر درباره توافق هسته‌ای ایران است؛ حال‌آنکه به گفته یک منبع آگاه، رایزنی‌های طرفین اروپایی برجام (فرانسه، انگلیس، آلمان) برای متقاعد کردن سایر اعضای اتحادیه اروپا به جدی گرفتن نگرانی‌های ادعایی ترامپ، راه به جایی نبرده است.

از دیگر محورهای گفتگوی طرفین، حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه است که شنبه هفته گذشته اتفاق افتاد.

گفتنی است پنجشنبه گذشته، «رابرت وود» نماینده آمریکا در حوزه خلع سلاح، از امیدواری واشنگتن برای توافق با اروپایی‌ها در خصوص رفع نگرانی‌های ادعایی ترامپ سخن گفته بود.

آمریکا شرط باقی ماندن در توافق هسته‌ای را گره زدن برنامه موشکی ایران به برجام و تمدید بازه زمانی محدودیت‌های هسته‌ای این کشور عنوان کرده است.

ترامپ پیشتر تهدید کرده بود چنانچه طرفین اروپایی برجام تا ۱۲ ماه میلادی می (۲۲ اردیبهشت) راهی برای رفع دغدغه‌هایش پیدا نکنند از تایید برجام خودداری خواهد کرد که این به معنای از سرگرفته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود؛ هر چند هنوز مشخص نیست که وضع مجدد تحریم‌ها با چه سرعتی اجرائی خواهد شد.

گفتنی است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز هفته آینده در راستای رایزنی پیرامون برجام، سفری به واشنگتن خواهد داشت.

در واقع کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان در تلاشند تا متحدان اروپایی خود را به وضع تحریمهای جدید علیه شماری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایران- از جمله تعدادی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- راضی کنند.

اما برخلاف انتظار۳ کشور نامبرده، روند مذاکرات کشورهای اروپایی بر سر وضع تحریمهای جدید علیه تهران به آهستگی پیش می رود. در نتیجه، شانس آماده شدن لوایح ضد ایرانی در اتحادیه اروپا تا پیش از سفر ماکرون به واشنگتن، بسیار اندک است.