به گزارش پارس نیوز، 

منتقدان به سرعت فرانسه و انگلیس را به ایفای نقش وفادارانه نسبت به رئیس جمهوری غیرقابل پیش بینی آمریکا متهم کردند، فردی که از سوی بسیاری در اروپا به دیده شک نگریسته شده است. 

برخی نگرانند که این مساله ممکن است روسیه را در برهه ای پر تنش، علیه فرانسه و انگلیس به میزان بیشتری برانگیزد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه متهم است که بر سر استقلال کشوری که از حمله به عراق در سال 2003 به دور مانده بود، مصالحه کرده است. 

ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز به دلیل کوتاهی در جلب موافقت پارلمان این کشور برای حملات هوایی اخیر به سوریه مورد انتقاد قرار گرفته است. 

می قرار است روز دوشنبه در پارلمان انگلیس در مورد تصمیم خود برای ملحق شدن به آمریکا و فرانسه برای حمله به سوریه توضیح دهد و حال آنکه در همین روز، جلسه ای در مجلس سنا و مجلس ملی فرانسه تشکیل می شود. 

فرانس 24 افزود: بدتر از همه اینکه عملیات نظامی در سوریه ممکن است تغییری در روند جنگ در این کشور ایجاد نکند. 

حامیان حمله به سوریه، این حمله را راهی برای شنیده شدن صدای اروپایی ها در مورد جنگ داخلی سوریه تلقی می کنند و برخی نیز امیدوارند که بارش موشک های کروز به طرف سوریه همه طرف ها را به میز مذاکره کشاند و پایان جنگ در این کشور را رقم زند. 

بر اساس این گزارش ، اما مکرون در فرانسه از چپ و راست مورد حمله و انتقاد قرار گرفته است. وی با اعتراض های شدیدی در مورد عملکرد خود روبه رو است و اعتصاب فعالیت دو سوم قطارهای فرانسوی را متوقف کرده است. اما هنوز تلاش می کند همه گزینه ها را قابل طرح نگه دارد. 

به گفته مقام های ارشد فرانسوی، وی قبل از حمله به سوریه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت و گو کرد و تلویحا گفت که این حمله، قریب الوقوع است. همچنین بلافاصله پس از پایان حمله به سوریه، وزیر خارجه فرانسه وعده داد که راه های ارتباطی با روسیه، باز می ماند. 

مکرون قرار است ظرف چند روز آینده به واشنگتن سفر کند و نمی تواند به عنوان فرد تحت کنترل و نفوذ ترامپ دیده شود. وی همچنین باید خود را از مقایسه شدن با زمان حمله به عراق در سال 2003 دور کند، حمله ای که به ظن برخورداری صدام حسین از سلاح کشتار جمعی روی داد، مساله ای که هیچ گاه واقعیت آن به اثبات نرسید.

اما می بدون کسب اجازه از پارلمان برای حمله به سوریه، گفت که هیچ گزینه دیگری به جز اقدام سریع در ارتباط با این کشور وجود ندارد. نمایندگان انگلیسی این اقدام وی را ناشایست دانسته اند. 

هر چند نخست وزیر انگلیس به طور قانونی موظف نبود درصدد جلب موافقت پارلمان این کشور برآید، رهبران گروه مخالف گفتند که وی برای این کار، وظیفه ای اخلاقی داشت. 

فرانس 24 ادامه داد:میراث مخدوش تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس برای حمایت از جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا در حمله به عراق، بر این مساله سایه افکنده است. 

جرمی کوربین رهبر حزب مخالف کارگر انگلیس گفت: نخست وزیر انگلیس باید درصدد جلب موافقت پارلمان بر می آمد، نه اینکه از ترامپ دنباله روی کند. وی هشدار داد که می ممکن است در پارلمان این کشور با واکنش معکوس رو به رو شود. 

بر اساس این گزارش،کشورهای اروپایی خواستار کنترل روسیه در مرزهای شرقی اش هستند. این کشورها روسیه را به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود، حملات سایبری، ظن دخالت در انتخابات ها و ادعای دست داشتن در ماجرای مسمومیت یک جاسوس سابق، به عنوان قدرتی متوقف نشده تلقی می کنند که می تواند باعث سراسیمگی در اروپا شود.

در حالی که بلغارستان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در موضع گیری در قبال حمله به سوریه اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای کشتن انسان های بی گناه، موجه نیست، دیگر کشورهای اروپایی موضع متعادل تری در مورد این مساله اتخاذ کرده اند به طوری که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اقدام نظامی علیه سوریه را لازم و مناسب دانسته، اما با شادمانی به فرانسه و انگلیس اجازه داده است هدایت این کار را برعهده گیرند. 

آلمان در سال های اخیر بیش از 700 هزار آواره سوری را اسکان داده و علاقه زیادی به جلوگیری از تشدید تنشی دارد که ممکن است به نقل مکان آوارگان بیشتری به سوی اروپا منتهی شود. آلمان همچنین به طور کلی با اقدام نظامی خارجی، مخالف است.

دونالد توسک رئیس شورای اروپا که منتقد ترامپ است، اعلام کرده است که اتحادیه اروپا در کنار متحدانش در حمایت از عدالت می ماند.