به گزارش پارس نیوز، 

«نِیت اسکنکان» کارشناس موسسه آمریکایی «خانه آزادی Freedom House» در واکنش به اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام ترکیه در 24 ژوئن اعلام کرد:

برگزاری انتخابات در سایه وضعیت فوق‌العاده ترکیه، نگران‌کننده است. احتمال اینکه انتخابات زودهنگام در ترکیه برگزار شود وجود داشت اما اینکه تا این حد زودهنگام برگزار شود برای همه غیرمنتظره بود. تا هفته پیش همه کارشناسان تاریخ انتخابات زودهنگام را در صورت برگزاری، در اواخر تابستان یا اوایل پاییز اعلام می‌کردند اما 24 ژوئن بیش از اندازه زود است.

«نِیت اسکنکان» با ابراز نگرانی از برگزاری انتخابات در شرایط وضعیت فوق‌العاده اظهار داشت: وضعیت فوق‌العاده در ترکیه در 18 آوریل سه ماه دیگر تمدید شد. این مسئله به معنای آن است که انتخابات در شرایط محدود شده توسط دولت ترکیه برگزار خواهد شد. تجمعات، سازمان‌دهی، آزادی بیان و تبلیغات برای انتخابات در سایه خط قرمزهایی که حاکمیت ترکیه تعیین خواهد کرد، انجام خواهد گرفت. به عبارت دیگر ابزارهای لازم برای برگزاری انتخابات عادلانه توسط حاکمیت محدود خواهد شد و این مسئله بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس آمریکایی با اعلام اینکه پس از انتخابات 24 ژوئن، رژیم ترکیه به صورت رسمی از رژیم پارلمانی به رژیم ریاستی تبدیل خواهد شد، گفت: در سیستم جدید ترکیه، مکانیزیم تفکیک قوا تعریف نشده است و این مسئله می‌تواند دموکراسی و حقوق بشر در این کشور را به خطر اندازد.