به گزارش پارس نیوز، 

 به نقل از تارنمای خبری «سودان تریبون»، غندور همچنین درخواست برخی نمایندگان مجلس سودان مبنی بر استفاده از گزینه نظامی برای بازگرداندن این منطقه تحت حاکمیت مصر را رد کرد.
وزیر خارجه سودان افزود: دولت سودان اعتقاد دارد، یا باید با گفت وگو این مساله را حل کرد یا از طریق داوری بین المللی بنابراین، گزینه هایی مانند جنگ یا برگزاری همه پرسی در این منطقه برای تعیین سرنوشت آن، مردود است.
«فتح الرحمن فضیل» نماینده مجلس سودان چند روز پیش خواستار استفاده از گزینه نظامی برای بازپس گیری منطقه حلایب از مصر شده و گفته بود که وزارت خارجه سودان با کنار گذاشتن گزینه هایی غیر از گفت و گو و داوری بین المللی، باعث تضعیف موقعیت این کشور می شود.
غندور در پاسخ به این نماینده گفت: هیچ عاقلی جنگ را گزینه مناسبی برای حل اختلافات نمی داند، ما موافق اداره این منطقه به صورت مشترک توسط مصر و سودان نیستیم و با برگزاری همه پرسی نیز در آن مخالفیم زیرا این منطقه 100درصد سودانی است.
وی افزود: خارطوم در پاسخ به اقدامات اخیر مصر در این منطقه و قرار دادن صندوق های رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور، به صورت رسمی به سازمان ملل شکایت کرده است.
سودان پیش از این نیز چند بار دیگر در خصوص این منطقه به سازمان ملل شکایت کرده بود؛ یک بار زمانی که مصر و عربستان توافقنامه ترسیم مرزهای مسیان خود را امضا کرده و دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان واگذار شد و بار دیگر زمانی بود که مصر اعلام کرد در ابورماد و شلاتین که مناطقی جزو مثلث حلایب است، بندر صیادی می سازد.
مثلث حلایب منطقه‌ای مورد مناقشه بین مصر و سودان است. این منطقه در میان دو کشور و در کرانه دریای سرخ قرار دارد؛ مثلث حلایب 20 هزار و 580کیلومتر مربع مساحت دارد.
خارطوم و قاهره از زمان استقلال سودان در سال 1955 بر سر مالکیت مناطق حلایب و شلاتین با یکدیگر اختلاف دارند. همان زمان سودان شکایت خود را در سازمان ملل مطرح کرد و سپس در دهه هفتاد از شکایت خود صرف نظر کرد. جمال عبدالناصر در سال 1958 نیروهای مصری را وارد مثلث حلایب کرد که موجب شد سودان نیز سربازان خود را به این منطقه اعزام و شکایتی علیه قاهره به شورای امنیت ارائه دهد؛ پس از آن نیروهای مصری از منطقه عقب‌نشینی کردند.
مصر در سال 1995، نیروهایش را وارد این منطقه کرد و کنترل کامل منطقه حلایب و شلاتین را به دست گرفت.
خاورم **2041**1275