به گزارش پارس نیوز، 

زمانی که ارتش آمریکا وارد افغانستان شد، زمین های وسیعی از این کشور تبدیل به بزرگ ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان شد.

یکی از آنهایی که وقتی نگرانی ها درباره افزایش چشمگیر اعتیاد را شنید گفت اعتیاد روزانه 175 نفر قربانی در آمریکا می گیرد، آلفرد مک کوی نویسنده کتاب سیاست های هروئینی آمریکا در جنوب غرب آسیا بود.

آمارهایی که مک کوی از میزان اعتیاد ارائه می کند با آمارهای سازمان ملل متحد یکی است و از وقتی آمریکا به افغانستان حمله کرد تولید تریاک 49 برابر شده است.

خشخاش

پیش از حمله آمریکا به افغانستان تولید تریاک با کاهش 90 درصدی روبرو و بعضا ممنوع بود. زمانی هم تولید تریاک به 185 تن در سال 2001 رسیده بود چرا که طالبان تمام زمین های تحت کشت خشخاش را از بین برده بودند اما امروز این میزان به 9 هزار تن تریاک رسیده و افغانستان را تبدیل به تولیدکننده 90 درصد مواد مخدر جهان کرده است.

خشخاش

تولید مواد مخدر و قاچاق آن سومین تجارت پرسود بعد از فروش نفت و اسلحه است. اما اعتیاد ناشی از این تجارت صرفا دامن اهالی افغانستان و همسایگان آن را نگرفته بلکه دامن گیر کشورهای آن سو تر دنیا و حتی آمریکا شده است چنانچه آمار هروئینی هایی که در آمریکا جان خود را از دست می دهند نسبت به روز اول حمله به افغانستان 15 برابر شده است.

سازمان ملل نیز به این موضوع اذعان داشته که این چرخه آسوده کاشت، داشت و برداشت خشخاش و صادرات مواد مخدر از افغانستان، نه تنها همسایه ها بلکه اروپا و آمریکا را نیز دچار دردسر کرده است.

گفتنی است طی سال های اخیر اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی افغانستان بوده که تبدیل به بحران شده و از آنجایی که حجم کشت خشخاش بسیار بالا است و از سوی دیگر عوارض سه دهه جنگ که باعث بیکاری و سایر بحران های اجتماعی شده، باعث بحران­‌های بهداشتی و اجتماعی نیز در این کشور شده است.

حجم زیاد تولید خشخاش در افغانستان از یک طرف و پیامدهای سال های جنگ و از سوی دیگر بیکاری و ضعف برنامه‌هایی که دولت افغانستان برای ملت این کشور در حوزه درمانی داشته، باعث شده این معضل هر روز سایه خود را بر این کشور سنگین تر از قبل کند.

تریاک مواد مخدر خشخاش

از مهم ترین استان های افغانستان که کشت خشخاش در آن رواج دارد، ولایت هلمند است و بعد از آن ولایت های فراه و نیمروز در غرب افغانستان از مهم ترین مناطق کشت خشخاش به شمار می روند. جامعه جهانی نیز تا کنون نتوانسته میزان این کشت را کاهش دهد لذا امروز افغانستان رتبه اول تولید مواد مخدر در جهان را دارد.

در این بین آمریکایی ها هرگز با کشت خشخاش مخالفت و یا مبارزه نکرده اند که همین امر باعث نگرانی مقام های دولت افغانستان شده است اما ظاهرا توان مقابله جدی با آمریکایی ها را نیز ندارند یا این انگیزه در آنها وجود ندارد که همین باعث شده تا آمریکایی ها به راحتی از این موضوع به نفع خود سوءاستفاده کنند.

خشخاش

روسیه نیز یکی از کشورهای متضرر از کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان است و حتی تا کنون چندین بار با واشنگتن در این خصوص مذاکراتی صورت داده اند اما از آنجایی که آمریکایی ها به عمد، قصد و اراده ای برای مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ندارند، عملا این مذاکرات عقیم مانده است.

امروز نیروی نظامی آمریکا نه تنها در جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان اقدامی نمی کند بلکه پیاده نظامان آمریکایی تبدیل به نگهبانان مزارع خشخاش در افغانستان شده اند./

پایان پیام