روزنامه گاردین در گزارشی در مورد خروج آمریکا از برجام نوشت: اتحادیه اروپا قصد دارد در صورت خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، برای شرکت‌های اروپایی که با ایران در تجارت هستند، دسترسی به خطوط اعتباری اضطراری و حمایت مالی قائل شود.

در این گزارش آمده است: خروج آمریکا از این توافقنامه که منجر به تحمیل مجدد تحریم‌های شدید می‌شود، شرکت‌های تجاری چند ملتی را که با ایران تجارت می‌کنند در معرض خطر از دست دادن حمایت مالی از سوی بانک‌ها قرار می‌دهد. آمریکا باید روز 12 مه تصمیم خود را درباره برجام بگیرد که ممکن است موجب اختلاف میان اروپا و آمریکا شود.

روزنامه انگلیسی گاردین در ادامه گزارش خود نوشت وزرای خارجه اتحادیه اروپا این هفته کوشیدند تا با گفت‌وگو، دولت آمریکا را متقاعد کنند معاهده هسته‌ای ایران را دست نخورده باقی بگذارد و به روش‌های دیگری به انتقاد از ایران و برنامه‌های هسته‌ای آن بپردازد.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه با اشاره به برنامه‌های اتحادیه اروپا برای محافظت از این قاره در برابر تحریم‌های آمریکا گفت اتحادیه در حال آماده شدن برای محافظت از منافع اروپا در برابر تصمیم‌هایی است که در جاهای دیگر (آمریکا) گرفته می‌شود.

«بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس نیز روز چهارشنبه به نمایندگان گفت ممکن است اتحادیه اروپا بتواند در صورت خروج ترامپ از توافق، معاهده هسته‌ای ایران را حفظ کند.

جانسون گفت: «این کار از ارزش کمتری برخوردار و انجام آن بسیار دشوار خواهد بود، اما ممکن است اتحادیه اروپا بتواند بدون حضور آمریکا برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را حفظ کند، ولی مطمئنا دستیابی به این هدف بسیار دشوار خواهد بود.»

«سر سایمون گاس»، مدیرکل سیاسی سابق انگلیس و شخصیت کلیدی انگلیس در مذاکرات برجام نیز اقدامات موثری برای حفظ این توافق از سوی اروپا در صورت خروج آمریکا از آن برداشته است. او در مقاله‌ای به رهبران اروپا پیشنهاد کرده است که اعضای اتحادیه اروپا باید برای پاسخ به جریمه‌هایی که به شرکت‌های که با حسن نیت به تجارت با ایران می‌پردازند، آماده باشند و برای آن‌ها خطوط اعتباری اضطراری و تضمینی برای حفظ حداکثر میزان معامله ارائه دهند.

او در مقاله خود نوشت: «اروپایی‌ها باید بدانند در صورت خروج آمریکا از برجام آن‌ها باید تعهد خود را مبنی بر حفظ منافع اقتصادی این توافقنامه نشان دهند. ایران نیز باید به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.»

گاردین در ادامه گزارش خود نوشت: برخی از مقامات انگلیس معتقدند در گفت‌وگوی هفته گذشته با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی او را متقاعد کردند ادامه این توافق امنیت منطقه را بهتر خواهد کرد. اما اکثریت فکر می‌کنند احتمال اندکی مبنی بر نرم شدن بن سلمان برای دوام این توافق وجود دارد.