البشاره در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق گفت: این که بن سلمان ولیعهد عربستان و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا (در جریان دیدار اخیر در کاخ سفید) مدعی توافق بر سر کمک به دولت عراق شده اند، یک دروغ تبلیغاتی بیش نیست.
این تحلیلگر عرب افزود: احتمالا منظور آنها از کمک به عراق، کمک کردن به بعثی ها و گروههای افراط گراست تا بازوی آنها برای دخالت در روند سیاسی این کشور از جمله انتخابات آتی (پارلمانی روز 22 اردیبهشت) باشند.
وی گفت سعودی درحال حاضر به بازوی آمریکا در منطقه تبدیل شده است و برای اجرای طرح ها و نقشه های واشنگتن با هدف افزایش درگیری و ایجاد بحران و در نتیجه تداوم بی ثباتی در منطقه تلاش می کند.
وی یکی دیگر از اهداف مهم این طرح ها را توجیه و مشروعیت بخشیدن به حضور نظامی آمریکا در منطقه دانست.
خبرها حاکی است پس از دیدار بن سلمان و ترامپ، دولت ترامپ در ازای یک میلیارد دلار با فروش حدود 6600 موشک به عربستان موافقت کرد.
ادعای ریاض و واشنگتن در توافق بر سر کمک به عراق درحالی است که بسیاری از شخصیت های سیاسی و رسانه های این کشور بر این باورند سیاست جدید ریاض برای نزدیک شدن به بغداد در سایه تحریک و فشار آمریکا به عربستان برای جبران مافات از طریق بکارگیری سیاست های 'نرم' است.
به باور آنها با ناکام شدن پروژه 'داعش' که آمریکا و عربستان برای تجزیه عراق حساب ویژه باز کرده بودند، دو کشور به این نتیجه رسیده اند که این بار باید با روش های 'نرم' همان اهداف را در عراق دنبال کنند.
عربستان در ماههای اخیر تلاش کرده است خود را در حوزه های مختلف سرمایه گذاری، تجارت، دیپلماسی و ورزش بشدت فعال و علاقمند به تجدید روابط با عراق نشان دهد.
از سوی دیگر در پی مخالفت ها و هشدارهای بخش های مختلف مردمی، رسانه ای و سیاسی عراق سفر بن سلمان به این کشور که به گفته برخی منابع موثق قرار بود در روزهای آتی انجام شود تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد.
خاورم**380**