سناتور‌های آمریکایی پنجشنبه شب لایحه بودجه یکهزار و سیصد میلیارد دلاری را تصویب کردند تا از تعطیلی مجدد نهاد‌های دولت فدرال جلوگیری کنند.

بررسی این لایحه و رای گیری درباره این لایحه توسط سناتور راند پل که خواستار زمان بیشتر برای مطالعه این سند دو هزار و دویست و سی و دو صفحه‌ای شده بود، به تأخیر افتاده بود. این سند که ثمره توافق میان روسای دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در کنگره آمریکا است، تامین مالی دولت فدرال آمریکا را تا سی‌ام سپتامبر تضمین خواهد کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا بعد از ظهر پنجشنبه درباره این لایحه رایزنی و رای گیری کرده بود. در این رای گیری دویست و پنجاه و شش نماینده به لایحه بودجه موقت رای مثبت و یکصد و شصت و هفت نفر رای منفی دادند. نود نماینده حزب جمهوری خواه آمریکا از رای دادن به این لایحه خودداری کردند. سنای آمریکا تا نیمه شب گذشته فرصت داشت تا این لایحه را برای اجرایی شدن تصویب کند. این لایحه در مرحله بعد برای امضا به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ارائه می‌شود.

در نیمه دوم ژانویه و سپس اوایل امسال فوریه نهاد‌های دولت فدرال آمریکا دو بار به علت عدم توافق کنگره برای تصویب بودجه، تعطیل شدند. ژانویه امسال تنها یک سال پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به علت ناکامی دولت آمریکا در تصویب لایحه بودجه در کنگره به علت اختلاف میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، بخش‌هایی از دولت فدرال این کشور عملا فلج شد. جمهوری خواهان که در سنای آمریکا با پنجاه و یک کرسی اکثریت را در اختیار داشتند، در رای گیری لایحه بودجه نتوانستند دموکرات‌ها را به رای دادن به آن متقاعد کنند. به رغم چانه زنی‌ها و رایزنی‌های گسترده، اکثریت جمهوری خواهان، حزب دموکرات و کاخ سفید نتوانستند حتی به صورت موقت بر سر بودجه به اتفاق نظر برسند تا برخی از نهاد‌های دولت فدرال بالاجبار به تعطیلی کشانده شود.

پیش از دولت ترامپ نیز در سال ۲۰۱۳ اتفاقی مشابه برای دولت فدرال آمریکا روی داده بود که تعطیلی نهاد‌های فدرال شانزده روز طول کشید. این وضعیت که از آن به عنوان بیکاری فنی یاد می‌شود، فعالیت بیش از هشتصد و پنجاه هزار تن از کارمندان و کارکنان بخشی از دولت فدرال آمریکا را متوقف کرد. با تعطیلی دولت فدرال، فعالیت‌های چندین آژانس و سازمان مهم از قبیل اداره مالیات تحت تاثیر این وضعیت محدود شد، اما خدمات امنیتی از این وضع مصون ماند.