عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز پنجشنبه تاکید کرده است که بحران یمن را تنها می توان از طریق یک راهکار سیاسی حل و فصل کرد.

وی در سخنانی در موسسه بروکینگز در واشنگتن گفت: جنگ در یمن بر عربستان سعودی تحمیل شده و این جنگی نبوده است که ریاض آن را انتخاب کرده باشد.

وی در ادامه ادعا کرد: عربستان سعودی از زمان انقلاب 1979 میلادی تاکنون در حال مقابله با دخالت های ایران در منطقه بوده است. ایران مشکل منطقه است و منبع اصلی ترور و افراط گرایی است.

وزیر خارجه عربستان افزود: ریاض در حال همکاری با آمریکا برای مهار ایران است ، تهران باید به خاطر عرضه موشک های بالستیک به شبه نظامیان حوثی در یمن پاسخگو باشد.

عادل الجبیر گفت: حوثی های یمن با ایران در ارتباط هستند، آنها علیه دولتی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شد، کودتا کردند و روند صلحی را که از سوی سازمان ملل مورد حمایت بود، از بین بردند.

وی تاکید کرد: توافق هسته ای ایران با غرب باید مورد بازنگری قرار گیرد، به خصوص مکانیسم بازرسی. این توافق همه مشکلات با ایران را حل و فصل نمی کند. تهران موشک های بالستیک را به شبه نظامیان حوثی عرضه می کند و این یک اقدام مسئولانه نیست.

وی همچنین ایران را به خاطر عدم پایان جنگ سوریه مورد سرزنش قرار داد و گفت: شبه نظامیان شیعه و نفوذ ایران مانعی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستند.