مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی روز دوشنبه گفت آمریکا باید شروط خود را برای مذاکره با کره شمالی کاهش دهد.

این اظهارات مون در نشست مشترک با لیو یان دونگ، معاون نخست‌وزیر چین و یک روز پس از اعلام آمادگی یک مقام ارشد کره شمالی برای گفتگو با آمریکا صورت گرفت.

مقامات کره شمالی و چین برای شرکت در مراسم اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی حضور دارند.

بنا بر اعلام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، مون از چین خواسته است تا از مذاکره آمریکا و کره شمالی حمایت کند. معاون نخست وزیر چین نیز اعلام کرد کشورش به  برگزاری این مذاکرات کمک خواهد کرد.

مون همچنین تاکید کرد کره شمالی باید به خلع سلاح هسته‌ای متعهد شود، چیزی که تاکنون کره شمالی از پذیرش آن امتناع کرده است.

پیش از این، آمریکا اعلام کرده بود جامعه بین‌الملل باید فشار حداکثری را بر کره شمالی تا زمان کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش ادامه دهد.

رئیس جمهور کره جنوبی همچنین تاکید کرد اخیرا کره شمالی نشان داده است که فعالانه آماده شرکت در گفتگو با آمریکاست و مقامات واشنگتن نیز بر اهمیت گفتگو در این باره تاکید کرده‌اند.

در بیانیه‌ منتشره از سوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی به نقل از مون جائه این آمده است: لازم است آمریکا شروط خود برای برگزاری مذاکره با کره شمالی را کمتر کند و کره شمالی نیز باید برای خلع سلاح هسته‌ای تمایل نشان دهد. در حال حاضر موضوع حائز اهمیت این است که واشنگتن و پیونگ یانگ فورا گفتگوها را آغاز کنند.