پایگاه اینترنتی وُکس در مطلبی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در راستای اجرای شعار انتخاباتی خود تحت عنوان «اول آمریکا» به شرکت های بزرگ در این کشور دستور داد از استخدام کارگران خارجی خودداری کنند و در جهت ایجاد اشتغال برای شهروندان آمریکایی قدم بردارند.

ترامپ در حالی چنین دستوری را صادر کرده که خودش توجهی به آنچه فرمان داده است، ندارد. طبق جدیدترین گزارش وزارت کار آمریکا از 144 کارگری که برای کار در 3 عمارت بزرگ وی از جمله مارالاگو استخدام شده بودند فقط یک کارگر آمریکایی به چشم می خورد و بقیه از کارگران فصلی هستند که با دریافت ویزایِ کارِ موقت مخصوص سازمان ترامپ، در این املاک مشغول به کار هستند.

بررسی فایل های سازمان ترامپ در خصوص استخدام کارگر که در وزارت کار آمریکا نیز موجود می باشد  نشان می دهد در سال 2016 و 2017 (دقیقا زمانی که ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا رسید) فقط یک کارگر آمریکایی به عنوان سرآشپز با سازمان ترامپ همکاری داشته است و 144 کارگر دیگر در بخش هایی همچون نظافت و خدمات  فعالیت داشته اند.

بر اساس این گزارش، مارالاگو بزرگترین عمارت تفریحی ترامپ در سواحل پالم بیچ فلوریدا بیشترین نیروی کار خارجی را دارد که اکثرا اهل هائیتی هستند و بقیه در باشگاه های گلف ترامپ واقع در نیویورک و فلوریدا مشغول به کار هستند. طبق آنچه در فایل های وزارت کار آمریکا آمده است هریک از کارگران خارجی ترامپ در ساعت 10 تا 13 دلار دریافت می کنند که به مراتب کمتر از حداقل دستمزد 25 دلاری یک کارگر آمریکایی در یک ساعت است.

مجتمع تفریحی مارالاگو فقط در اکتبر سال گذشته میلادی 70 روادید برای کارگران خارجی خود درخواست کرده که نسبت به سال 2016، 9 درصد افزایش داشته است. این مجتمع تفریحی از سال 2010 بیش از 500 روادید کار موقت (اچ 2بی) درخواست داده است که بیشتر کارگران از هائیتی و رومانی بودند. این در حالی است که در ژانویه سال جاری میلادی وزارت امنیت ملی آمریکا نام هائیتی را از کشورهایی که روادید کار موقت در آمریکا را دریافت می کردند، حذف کرد و ترامپ این کشور را به یک «کثافت خانه» تشبیه کرد.

در پی حذف نام هائیتی و برخی از کشورها از فهرست دریافت روادید کار موقت در آمریکا، مجله فورچون در گزارشی طعنه آمیز با اشاره به بیکار شدن کارگران اهل هائیتی مارالاگو نوشت: مارالاگو به روزهای پایانی نزدیک است.

همچنین شبکه سی ان ان در سال 2016 گزارش داد شرکت های ترامپ در 15 سال گذشته دست کم 1256 کارگر خارجی استخدام کرده است.

در حالی که ترامپ به سادگی از کارگران خارجی با حداقل دستمزد بهره می برد، عوامل مهاجرتی دولت آمریکا بیش از ۲۰۰ مهاجر غیرقانونی در ایالت های این کشور را دستگیر کردند.