احزاب کرد عراق بجز حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق روز چهارشنبه برای پنجمین بار در کرکوک تشکیل جلسه داده تا در خصوص تشکیل ائتلافی متشکل از احزاب کرد عراقی برای انتخابات عراق در کرکوک به توافق برسند که این امر حاصل نشد.

عدنان سید مسئول دفتر اتحاد اسلامی کردستان عراق در کرکوک در خصوص این نشست به خبرنگاران گفت: این پنجمین نشست احزاب کرد عراقی در کرکوک بعد از اتفاقات 16 اکتبر بود، تمامی احزاب به این نشست دعوت شده بودند اما اتحادیه بدلیل نشست های داخلی در این نشست شرکت نکرد و حزب دموکرات کردستان عراق هم که اصولا در این استان حضور ندارند.

وی افزود: احزاب کرد عراقی مستقر در کرکوک از تمامی شهروندان می خواهند که با دریافت کارت رای گیری به استقبال انتخابات عراق بروند چرا که این انتخابات برای آینده این استان مهم و حیاتی است.

این مقام کرد عراقی در ادامه اظهار کرد: گروههای سنی در عراق از کمیسیون درخواست کرده اند 24 ساعت مهلت اضافی به احزاب برای تشکیل ائتلاف داده شود ما نیز می خواهیم از این فرصت داده شده برای تشکیل یک ائتلاف کردی در استان کرکوک استفاده کنیم.

عدنان سید ادامه داد: حزب دموکرات کردستان عراق وعده داده است در صورت توافق احزاب کرد عراقی به بایکوت در انتخابات در استان کرکوک خاتمه داده و به این ائتلاف بپیوندد.

مسئول دفتر اتحاد اسلامی کردستان عراق در کرکوک تاکید کرد تمامی نمایندگان احزاب کرد عراقی بر تشکیل یک ائتلاف واحد کردی در استان کرکوک وحدت نظر دارند اما شماری از سران احزاب کرد عراقی در این مورد نظرات متفاوتی دارند و بهتر است برای اینکه شکست کردها در کرکوک سنگین تر نشود این ائتلاف شکل گیرد.

در پی کنترل شهر کرکوک توسط ارتش فدرال عراق اختلافات در خصوص نحوه ادامه فعالیت احزاب کرد عراقی میان این احزاب تشدید شده و هنوز این گروهها نتوانسته اند به مکانیزم واحدی برای مشارکت در انتخابات پارلمانی عراق دست یابند.

این در حالی است که 10 حزب ترکمانی و 15 حزب وابسته به گروههای سنی مذهب برای انتخابات پیش رو در عراق در این استان تشکیل ائتلاف داده اند.