در یادداشت این نمایندگی آمده است: کمیته سازمان های مردم نهاد سازمان ملل متحد، دو ساختار بسیار سیاسی تحت حمایت واشنگتن را برای عضویت مشورتی در شورای اجتماعی اقتصادی این نهاد بین المللی نپذیرفت.

نمایندگی فدراسیون روسیه در سازمان ملل تاکید کرده است: بیانیه نمایندگی آمریکا در حمایت از این سازمان مردم نهاد، نشانه دیگری برای ایالات متحده است که به طور آشکار حقوق بشر را برای منافع سیاسی خود استفاده می کند.

در سازمان ملل متحد چند هزار سازمان مردم نهاد فعالیت می کنند که برخی از آن ها نقش نظارتی در شورای اجتماعی اقتصادی این سازمان را عهده دار می شوند.

یکی از این سازمان ها که با پول دولت آمریکا ارتزاق می کند و برای آن تاسیس شده است تا علیه دولت ایران، اقدامات ضدحقوق بشری انجام دهد، مرکز اسناد حقوق بشر ایران (IHRDC) است.

دولت آمریکا این درخواست را به کمیته سازمان های مردم نهاد شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل ارائه کرد که بنا به درخواست برخی اعضا که منبع مالی این سازمان کجاست، تصمیم درباره آن به رای گیری موکول شد.

در رای گیری هم نظر آمریکا تامین نشد و به این ترتیب نماینده آمریکا در سازمان ملل که برای چندمین بار در موضوع ایران به بن بست رسیده است، بیانیه ای منتشر کرد و این روز را یک روز شرم آور دانست.

این دومین باری است که نیکی هیلی آن را شرم آور می داند. او یکبار دیگر رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تصمیم ترامپ در انتقال سفارت کشورش به قدس را شرم آور دانسته بود.

اقدام نماینده آمریکا به خوبی نشان داد که پشتیبان و حامی اصلی این سازمان به اصطلاح مردم نهاد، دولت آمریکا است هرچند که محل فعالیت آن در کانادا باشد.

هیلی با این حال مدعی شده است همچنان برای مبارزه برای دسترسی به سازمان های غیر دولتی واجد شرایط در سیستم سازمان ملل تلاش می کند. 

او منتظر است تا اوایل آوریل 2018 این موضوع را در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد مورد بازنگری قرار دهد تا شاید بخت با او یار باشد.