«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل اامروز (شنبه) گفت که کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی به هیچ عنوان قصد تضعیف فرایند ژنو را نداشته و باید یک مشوق جدید برای این روند باشد.

بنا بر این گزارش، سفیر روسیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیا 1» تأکید کرد: «اتهاماتی که ما می‌شنویم از این امر حکایت دارد که ما می‌خواهیم فرایند ژنو را تضعیف کنیم در صورتی که این اظهارات صحت ندارد».

بر اساس این گزارش، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل پیشتر از روسیه و شخص «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه به خاطر همکاری با این نهاد بین‌المللی در تدارکات انجام این کنگره قدردانی کرده بود.

کنگره ملی سوریه در تاریخ 30 ژانویه با حضور اکثریت گروه‌های سوری و تعدادی از ناظران بین‌المللی در شهر سوچی روسیه برگزار شد. این نشست یک بیانیه 12 ماده‌ای را به تصویب رساند. این سند تأکید داشت که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و مردم سوریه باید آینده کشورشان را از طریق برگزاری انتخابات تعیین کنند.

کاخ کرملین امروز شنبه از گفت‌وگو تلفنی «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس‌جمهوری روسیه با «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان درباره نتایج کنگره ملی سوریه در سوچی خبر داد.

سفیر روسیه در سازمان ملل در بخش دیگری از مصاحبه خود با این شبکه روس به موضوع برجام نیست پرداخت و تأکید کرد «اعتقاد غیرمنطقی آمریکا درباره ایران باید به طور کامل از بین برود».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه ژانویه سال جاری میلادی تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای (برجام) را اعلام کرد، اما هشدار داد در صورتی که تغییرات مد نظر کاخ سفید در این توافق اعمال نشود، این آخرین باری است که این تعلیق را تمدید می‌کند و تهدید کرده بود که از این توافق خارج خواهد شد.