نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع سوریه و مسئله استفاده از سلاح شیمیایی برگزار شد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر در نشست شورای امنیت، سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی و روسیه را به اخلال در انجام تحقیقات درباره آن متهم کرد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا مدعی شد، دولت اسد باید هر چه سریع‌تر به استفاده از سلاح شیمیایی پایان دهد.

او در ادامه ادعاهایش افزود: ما گزارش‌هایی در دست داریم که نشان می‌دهد نظام سوریه علیه شهروندانش از گاز کلر استفاده کرده است.

نماینده انگلیس در سازمان نیز در این نشست گفت: خواستار تلاش‌های جدی برای انجام مجدد تحقیقات مستقل هستیم اما متأسفانه به نظر نمی‌رسد طرح پیشنهادی روسیه این هدف را دنبال کند.

نماینده فرانسه نیز گفت: استفاده از سلاح‌های شیمیایی نقض قوانین بین‌المللی است.

او با اتهام زنی به دولت سوریه افزود: دمشق باید بابت استفاده از سلاح شیمیایی مجازات شود.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان گفت: همکاری دولت سوریه و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی ستودنی است. دولت سوریه همه تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرده است و برخی از اعضای شورای امنیت در این خصوص اقدامات و رفتار تحریک آمیز دارند.

او افزود: دلیل اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به روسیه در این جلسه، نگرانی آنها از موفقیت نشست سوچی است. سخنان برخی از اعضا در شورای امنیت درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی با استناد به واقعیت‌ها نیست بلکه بر اساس دروغ پردازی‌هاست.

نماینده کویت در سازمان ملل متحد نیز خاطرنشان کرد: ادامه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه نشان می‌دهد که عاملان آن بدون مجازات به این کار ادامه می‌دهند. ما استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنیم.

معاون نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما به دنبال شناسایی عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه هستیم و دولت سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را قویا محکوم می‌کند.

او افزود: اتهامات علیه دولت سوریه نادرست است زیرا سوریه هیچ تسلیحات شیمیایی‌ای در اختیار ندارد.