«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جلسه امروز مجلس این کشور از تمامی احزاب سیاسی خواست تا به تصویب لایحه ممنوعیت "طلاق ثلاثه" کمک کنند و از آن به عنوان هدیه سال نو برای زنان مسلمان هندی یاد کرد.

وی پس از پایان جلسه مجلس که برای بررسی بودجه دولت تشکیل شده بود، در جمع خبرنگاران گفت علیرغم تلاش‌های دولت و انتظارات مردم لایحه ممنوعیت "طلاق ثلاثه" در جلسه اخیر مجلس به تصویب نرسید.

مودی ادامه داد: اگرچه مسئله طلاق ثلاثه مربوط به حقوق زنان مسلمان است و نباید سیاست در آن دخالت داده شود، اما لایحه مذکور نتوانست در جلسه قبلی مجلس به تصویب برسد.

با وجود آنکه لایحه "حمایت از حقوق زنان مسلمان" اواخر سال 2017 در مجلس سفلای هند به تصویب رسید، اما در مجلس علیای این کشور به دلیل درخواست برخی احزاب مخالفِ دولت برای بررسی بیشتر آن در یک کمیته تخصصی، همچنان در انتظار تصویب است.

گفتنی است مردان مسلمان در هند تنها با سه بار به زبان آوردن کلمه طلاق، بدون پذیرش هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال همسر و کودکان خود، آنها را ترک و همسر دیگری اختیار می‌کنند.

 در سالهای اخیر با رشد فناوری ارتباطی بسیاری از مردان حتی به خود زحمت گفتن سه بار کلمه طلاق را هم نمی‌دهند و با فرستادن ایمیل، پیامک و یا ارسال پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی به زندگی مشترک خود پایان می‌دهند.

 بسیاری از زنان مسلمان هندی، طلاق ثلاثه یا شفاهی به این شیوه را باعث سست شدن بنیان خانواده می‌دانند و خواستار اجرای طلاق بر مبنای اصولی شده‌اند که ناقض حقوقشان نباشد.

آنها تاکنون بارها نسبت به تضییع حقوق خود بواسطه طلاق شفاهی به دادگاه‌های این کشور شکایت کرده‌اند. در صورت تصویب نهایی این قانون، آنها می‌توانند پس از سه طلاقه شدن از سوی شوهران خود، برای ایفای حقوق قانونی خود از جمله دریافت مهریه یا پذیرش حضانت فرزندان به دادگاه شکایت کنند.

گفتنی است دادگاه عالی هند نیز در ماه اوت سال 2017 پس از چندین دهه سرانجام طلاق دادن زنان مسلمان هندی از سوی شوهرانشان با 3 بار تکرار کردن کلمه طلاق را مغایر با قانون اساسی این کشور اعلام کرد.