روزشمار توقف تولید ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، آغاز شده است.

شرکت هواپیماسازی «ایرباس»، بزرگترین شرکت سازنده هواپیمای مسافربری در جهان اعلام کرد در صورتی که سفارشی از سوی هواپیمایی امارات وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد مجبور خواهد بود خط تولید ایرباس A380 را متوقف کند.

هواپیمایی امارات بزرگترین مشتری هواپیمای ایرباس A380 است. ایرباس A380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که با ظرفیت بالغ بر 500 نفر بهترین گزینه برای سفرهای هوایی طولانی است.

یکی از مدیران اجرایی ایرباس در مصاحبه ای با خبرنگاران اظهار کرد: «اگر ما نتوانیم برای فروش هواپیماهای ایرباس A380 با هواپیمایی امارات به توافق برسیم، چاره ای جز توقف خط تولید این هواپیما نداریم.» وی در ادامه افزود: «با این حال من امیدوارم ما و هواپیمایی امارات برای سفارش هواپیماهای بیشتر به توافق برسیم.»

هواپیمایی امارات هنوز در این خصوص هیچ اظهارنظری نکرده است. شاید هنوز زود باشد پایان ساخت هواپیمای ایرباس A380 را اعلام کنیم اما باید پذیرفت آینده روشنی در انتظار این هواپیمای غول پیکر نیست. به نظر می رسد تولید این هواپیما که تصور می شد آینده حمل و نقل هوایی را از آن خود کند، به یک فاجعه مالی و ناامیدی بزرگ برای شرکت ایرباس تبدیل شده است.

هنگامی که شرکت ایرباس حدود یک دهه پیش آغاز تولید هواپیمای ایرباس A380 را اعلام کرد، آن را راه حلی حتمی برای حل معضل تراکم مسافران و افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی دانست.