محمد البخیتی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله یمن در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عرب از صنعا درباره تحولات میدانی در یمن و در پاسخ به این پرسش که سازمان ملل از همه طرف‌های درگیر در یمن خواسته است از آتش بس در یمن حمایت کنند، به نظر می‌رسد اوضاع یمن از کنترل سازمان ملل و همه بازیگران خارج شده است، آیا به درخواست سازمان ملل پاسخ مثبت می‌دهید؟ گفت:هدف اساسی این است که جنگ در یمن پایان یابد و سازمان ملل از هر دو طرف خواسته است که جنگ را متوقف کنند و به گفتگو‌ها بازگردند.

تاکنون گفتگو‌هایی که صورت گرفته میان یمنی‌ها با سعودی‌ها بوده و سازمان ملل نیز به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل نکرده است. بار‌ها در یمن آتش بس اعلام شده، ولی شکست خورده است و هر طرفی دیگری را به نقض آتش بس متهم کرده است. ما به عربستان سعودی در مسئله آتش بس اعتماد نداریم و در صورتی که این کشور از آتش بس حمایت می‌کند، ما نیز استقبال می‌کنیم.

همچنین بازگشایی بندر الحدیده و از سرگیری فعالیت فرودگاه صنعا برای ورود مواد غذایی و کمک‌های بشردوستانه به آتش بس نیاز ندارد و اگر جامعه بین المللی در مواضع خود صادق است باید فشار‌ها را بر عربستان سعودی برای بازگشایی گذرگاه‌های دریایی و هوایی یمن افزایش دهد. عربستان اعلام کرده است بندر الحدیده را باز کرده، ولی در دو ماه گذشته فقط اجازه داده است یک کشتی حامل بنزین وارد این بندر شود. اگر قرار است آتش بس موقتی برقرار شود باید هر دو طرف به آن احترام بگذارند. مشکلات مردم یمن زمانی پایان خواهد یافت که جنگ در این کشور پایان یابد.

وی افزود: برای ما اثبات شده است که سعودی‌ها به آتش بس پایبند نیستند. ارسال کمک‌های بشردوستانه در یمن به باز بودن گذرگاه‌های دریایی و هوایی این کشور مرتبط است. اگر آتش بس برقرار شود و سعودی‌ها این گذرگاه را باز نکنند، این آتش بس چه سودی دارد. یکی از مشکلات یمن این است که سعودی‌ها ادعا می‌کنند در جنگ علیه یمن حضور ندارند. ما فکر می‌کنم سازمان ملل درخواست صادقانه‌ای درباره آتش بس در یمن ندارد و اگر این سازمان در مواضع خود صادق است باید سعودی‌ها را برای بازگشایی گذرگاه‌ها تحت فشار قرار دهد.