یک پایگاه آمریکایی ضد جنگ در مطلبی با عنوان «جنگ ویتنام و یمن، در یک چیز مشترکند: حملاتی که اصلا وجود خارجی ندارد»، به موضوع جنگ یمن و مواضع واشنگتن در قبال آن پرداخت.

نویسنده گزارش وبسایت «آپد نیوز»‌ تاکید می‌کند که مانند مورد جنگ ویتنام و ادعای آمریکا در حمله به یک ناو آمریکایی، گزارش‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی درباره حمله به ناو ماسون در سواحل یمن، ادعایی برای وارد شدن آمریکا در جنگ است.

ادعای دروغ آمریکا مبنی بر حمله موشکی یمن به ناوش

آمریکا در دهه 60 میلادی به دنبال این ادعا که موشک‌های ویتنام شمالی، به جنگنده‌های آمریکایی در خلیج «تونکین» حمله کرده و کشتی «یواس‌اس مدوکس» را هدف قرار دادند، وارد جنگ ویتنام شده بود.

حالا یک تحلیلگر آمریکایی و فعال ضد جنگ در گزارشی نوشته است: «حمله موشکی به یک کشتی آمریکایی در ساحل یمن، یک خبر مهم بود اما این موضوع که شاید این حمله هرگز حادث نشده، با بی اعتنایی رسانه‌های جریان اصلی واقع شده یا عامدانه لاپوشانی شده است. از کل ماجرا همان بوی حادثه خلیج تونکین به مشام می‌رسد حادثه‌ای که هرگز اتفاق نیفتاد».

«جوزف کلیفورد» در «آپد نیوز» که یک پایگاه آمریکایی ضد جنگ است، نوشته است: «آیا تاریخ دارد تکرار می‌شود؟ قطعا اینطور به نظر می‌رسد. این شبیه به قیاس ورود آمریکا به جنگ داخلی ویتنام و تازه‌ترین ورود آمریکا به جنگ در یمن است».

او تصریح کرد: «دچار اشتباه نشوید. ما (آمریکا) اکنون بیش از یک سال است که در جنگ یمن بوده‌ایم. آمریکا در حمله و بمباران مدارس، منازل و بیمارستان‌های یمنی که بیش از یک سال ادامه داشته است، در کنار عربستان سعودی که سرکوبگرترین حکومت جهان است، قرار دارد».

سوء استفاده از آتش‌بس برای بازتجهیز عربستان

این تحلیلگر آمریکایی ادامه داد: «این جنگ (جنگ عربستان و متحدانش علیه یمن)  بدون تایید و رضایت آمریکا و مسلح کردن سعودی‌ها به تسلیحات آمریکایی، امکان تحقق نداشت. ما علاوه بر تامین سلاح سعودی‌ها، سوخت رسانی هوایی جنگنده‌ها و دادن 40 میلیون پوند سوخت جت طی 18 ماه اخیر به انها را انجام داده و در واقع سبب حملات ویرانگر به تاسیسات غیرنظامی یمن بوده‌ایم. ».

وی با اشاره به آتش‌بس اخیر اعلامی در یمن و فشارهای آمریکا برای تحقق آن اینطور نوشت: «آمریکا از آتش‌بس در یمن برای تسلیح مجدد سعودی‌ها استفاده کرد؛ کسانی که بمب‌ها و تسلیحاتشان به اتمام رسیده بود».

نویسنده آمریکایی ادامه داد: «خوب ما اینجا عربستان سعودی را داریم، یکی از ثروتمندترین اما سرکوبگرترین دولت جهان، حامی تروریست‌ها در سوریه و نقاط مختلف جهان که در حال حمله به یمن یکی از فقیرترین کشورهای موجود در زمین است. خوب طبق ایمیل‌های فاش شده از هیلایر کلینتون، او کاملا درباره حمایتهای مالی عربستان سعودی از تروریستها در سوریه آگاهی داشت».

کلیفورد افزود: «ما و سعودی‌ها همه چیز را در یمن با بمب‌ها و بمبارانمان از بین برده‌ایم، ما داریم به سعودی‌ها برای باقی ماندن و حفظ محاصره، ممانعت از ارسال مواد غذایی و تجیهزات پزشکی به مردم یمن کمک می‌کنیم و بنا بر برخی گزارش‌ها این موضوع سبب مرگ 10 هزار کودک زیر 5 سال شده است».  

هزینه موشکی که با آن پایگاه راداری یمن منهدم شد

او ادامه داد: «همه اینها برای آمریکا کافی نبود. حالا ما با استناد به ادعای نیروی دریایی آمریکا درباره حمله موشک‌های الحوثی از جایی در یمن به کشتی آمریکایی، فعالانه وارد جنگ شدیم و با موشک‌های تاماهاک که شلیک هر موشک آن به طور متوسط 1.5 میلیون دلار هزینه دارد به آنها حمله کردیم. برخی گفتند که ما با موشکهای تاماهاکمان تاسیسات رادایر آنها را زدیم اما یک لحظه صبر کنید. دو روز بعد از حمله، ارتش آمریکا خیلی بی سر و صدا اعلام کرد که آنها مطمئن نیستند که اصلا حمله موشکی (به کشتی امریکایی در یمن) انجام شده باشد. بله درست فهمیدید. آیا شما داستان ساخته شده در رسانه‌های جریان اصلی را شنیدید؟ فکر نکنم شنیده باشید. اینطور به نظر می‌رسد که هیچ کسی موشکی از یمن ندیده و هیچ چیزی مورد هدف موشک قرار نگرفته است. الحوثی‌ها هرگونه حمله ادعایی به کشتی آمریکایی را رد کردند و آمریکا هم بی سر و صدا تایید کرد و شاید کل داستان بر سر "تصاویر راداری از شبه و ارواح" بود و اینکه اصلا هیچ حمله موشکی به کشتی در کار نبود. اینطور گفته شده که ارتش آمریکا در حال تحقیق درباره حمله است و نتیجه تحقیق منتشر خواهد شد اما شما نباید منتظر باشید گزارش منتشر شود. شاید هرگز چنین گزارشی منتشر نشود. حتی اگر هم چنین شود، آیا شما گزارشی که ارتش خودش درباره آن تحقیق کرده را باور می‌کنید؟».

نویسنده آمریکایی  در پایان می‌پرسد: «چند سال جنگ ما در یمن طول خواهد کشید؟ چند نفر کشته خواهند شد؟ چرا ما با یمن می‌جنگیم؟ چرا عربستان سعودی به یمن حمله کرده است؟ آیا در آینده اثر معکوس و ضربه متقابلی از قِبَل یمن برای ما ایجاد خواهد شد یا اینکه ما اینطور احساس می‌کنیم که یمنی‌های بیگناه به راحتی و آرامی و بی سر و صدا کشته خواهند شد؟ و آخرین سوال اینکه کشورهایی را نام ببرید که آمریکا در حال حاضر دارد بمباران می‌کند» .