کمال خرازی رئیس شورای راهبردی در نشست عراق پسا – داعش که امروز با حضور همام حمودی، نایب رئیس پارلمان عراق و رئیس مجلس اعلای اسلامی در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد،اظهار کرد: آنچه در عراق اتفاق افتاده است شبیه معجزه است اینکه چگونه جوانان مسلمان عراق اعم از شیعه و سنی و حتی مسیحی به پا خواستند و با تمام توان خود این چنین با رشادت و قدرت در مقابل داعش ایستادگی کردند به معنای واقعی معجزه است.

وی افزود: این ایستادگی نشان داد مردم عراق مذهبی هستند چراکه با فتوای مرجعیت دینی به پا خواستند و جان تقدیم کردند. مسئله دومی که می‌توان از آن به عنوان معجزه یاد کرد بحران تجزیه کردستان عراق و حل و فصل سریع آن است.

خرازی ادامه داد:حل سریع مسئله کردستان عراق موجب شد که جلوی هر گونه اختلاف و توطئه در عراق گرفته شود و مانع از بهره برداری سیاسی شود.

 رئیس شورای راهبردی همچنین تاکید کرد: معجزه سوم مربوط به دوستی در رابطه ایران و عراق است.صدام و رژیم بعث عراق چندین سال با ایران جنگید، اما با وجود این شرایط رابطه مردم عراق و ایران یک رابطه دوستی است که نمود آن را می‌توانیم در مراسم اربعین ببینیم.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها در همه شرایط کنار مردم عراق بوده اند، نزدیکترین مورد مربوط می‌شود به حمایت ایران از این ملت در برابر داعش که به آن‌ها کمک فراوانی کردند.

خرازی  با بیان اینکه عراق در شرایط کنونی وضعیت مناسبی را دارد تاکید کرد:دولت عراق به کمک مردم، حشد الشعبی و رهبر دینی یعنی آیت الله سیستانی در مبارزه با داعش سربلند بیرون آمد.

 رئیس شورای راهبردی با اشاره به انتخابات شش ماه آینده در کشور عراق ادامه داد:آینده مهم است چراکه باید این دستاورد‌های مهم حفظ شوند تا سربلندی ملت عراق را در برابر بیگانگان حفظ بکند هرچند توطئه بیگانگان همواره وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد:اعراب مرتجع منطقه و آمریکایی‌ها به دنبال توطئه بودند، ولی تا مادامی که ملت عراق انسجام خود را حفظ کند و از مرجعیت دینی تبعیت کند مسلما این مراحل را با سربلندی طی می‌کند چراکه ملت عراق یک ملت ثروتمند است و می‌تواند به سرعت خود را بازسازی کند و عراق نوین را برای شهر‌های خود و مردم خود به ارمغان آورد.

خرازی در واکنش به اظهارات مقامات غربی مبنی بر انحلال حشد الشعبی اظهار کرد:این کشور‌های غربی چه کاره هستند که در مورد کشور‌های دیگر دخالت بکنند، در حالیکه چنین نیرو‌های داوطلبی پیروز‌های بزرگی را به دست آوردند در نتیجه مایه افتخار و ضامن ثبات و امنیت عراق هستند پس مقامات غربی حق هیچگونه اظهار نظری را ندارند. مسائل داخلی کشور‌ها مربوط به مردم آن کشور است مردم عراق پشتیبان حشد الشعبی هستند و به دنبال حضور نمایندگان این گروه مردمی در مجلس هستند. چراکه حشد الشعبی هویتی نو ظهور است و نقش مهمی در آینده خواهد داشت.

 رئیس شورای راهبردی با اشاره به دوران پسا داعش و بازسازی کشور‌های جنگ زده مطرح کرد: ایران با تمام توان برای بازسازی در عراق شرکت می‌کند، زیرا تجربه‌ای که ایران در بازسازی پس از جنگ تحمیلی به دست آورده است یک گنج گران قیمت است؛ و سرمایه بزرگیست که حاصل یک تجربه است.

وی ادامه داد:ایران در تهیه انواع مصالح ساختمانی و امکانات مختلف ساختمانی جز کشورهایی است که بر تولید داخلی تکیه دارد و به راحتی می‌تواند به عراق صادر کند و این امکانات در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا جایی که در بین کشور‌های همسایه فقط ایران و ترکیه هستند که می‌توانند مصالح لازم را در اختیار دولت عراق قرار بدهند. تجربه بازساری پس از جنگ ارزشمند است و حتی اگر دیگران هزینه این بازسازی را بدهند ما مشکلی نداریم و کاملا آمادگی حضور برای بازسازی را داریم.

در ادامه این نشست حمودی نایب رئیس مجلس عراق و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار کرد:آقای حکیم صرف نظر از اینکه کاری درستی انجام دادند یا خیر مربوط به احساس ایشان در مورد یک گروهی بود که آنها فکر می کردند دارای افکار تکنوکرات هستند یعنی نباید خود را فقط منحصر به شیعیان بکنند چراکه می توان نسبت به همه باز عمل کرد و هدفش جذب گروههای دیگر بوده است. البته ما به ایشان حق می دهیم و ایشان فردی میهن پرست هستند و حتما به نفع وحدت و ملت عمل می کنند .

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آینده عراق گفت:اما اینکه با چه کسانی وارد انتخابات شویم تا این لحظه چیزی مشخص نیست و شاید در اواخر ماه سوم به نتایجی برسیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بیان کرد:داعش یک تفکر سلفی است که از طریق پول و ایده تامین می شدند. در واقع این گروه سلفی با توجه به شرایط بد اقتصادی در افغانستان و پاکستان و فقر موجود در آنها سوء استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه سرنخ تمام این اتفاقات مربوز به داعش در عربستان است ادامه داد:امروزه مشکل داخلی عربستان نیز از همین موضوع سرچشمه می گیرد آنها کسانی بودند که از داعش حمایت مستقیم می کردند اما در شرایط کنونی در داخل عربستان هم خبری از پیگیری این تفکر سلفی نیست.چراکه صحبت از گشایش است و این تفکر از جهت مالی و تبلیغی در حال اضمحلال است.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به چه گروههای دیگری را می توان جایگزین این تفکر سلفی کرد؟مطرح کرد:من فکر میکنم گروههایی که مثل تصوف هستند و تقریبا در همه جای دنیا قرار دارند و سنی نیز هستند می توانند گزینه مناسبی باشند چراکه یک هم زیستی مسالمت آمیز با اهل بیت دارند.

وی ادامه داد:اهل سنت هم در شرایط کنونی به اضمحلال تفکر سلفی پی برده اند و امروزه اگر با افراد اهل سنت که به اهل بیت اعتقاد دارند تعامل بکنیم می توانیم گزینه مناسبی را پیش رو داشته باشیم که خدارو شکر جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته کنفراس محبان اهل بیت را برگزار کرد که در این اجلاس بسیاری از جوانان اهل سنت حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد:داعش واکنشی بود که مردم ما در گذشته و در مواجهه با شرایط بد اقتصادی چنین تفکر ی را ریشه سازی کرده بود.

حمودی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره حضور آمریکا در عراق اظهار کرد:وقتیکه آمریکاییها از عراق رفتند با خواست خودشان نبود و قرار بود یازده هزار نفر از آنها باقی بمانند اما آنچه که باعث خروج آنها شد مخالفت همه آحاد مردم عراق متوجه آنها بود.

دومین موضوع مربوط به تدبیر حضرت آیت الله سیستانی در پارلمان عراق بود که به دنبال قانونی کردن خروج آنها بود. چراکه حضور آمریکاییها به حاکمیت عراق خدشه وارد می کرد و قرار بر این شد که آنها اگر جرمی را مرتکب می شوند باید در عراق محاکمه شوند. پس تصمیم گرفتند تمام نیروهای خود را از عذاق خارج کنند. ما تاکید کردیم با قانون قوه قضاییه عراق با آنها برخورد بکنیم.

وی ادامه داد:مسئله مهم مربوط به وجود اسرائیل و شرایط ژئوپلتیک کشور عراق است که در سیاست خارجی آمریکا نقش مهمی را دارد. در نتیجه علاقه مند است در کشور ما حضور داشته باشد.