شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در گفت و گو با نشریه آمریکایی بلومبرگ، با رد ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه پاکستان به پناهگاهی امن برای تروریستها تبدیل شده است گفت : منشاء اقدامات تروریستی در منطقه از خاک افغانستان ناشی می شود . 

وی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه بلومبرگ آمریکا گفت:ارتش پاکستان در مناطق قبایلی این کشور علیه گروه های تروریستی از جمله شبکه حقانی وارد عمل خواهد شد. 

خاقان عباسی با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکا مبنی بر اینکه پاکستان تمایلی برای اقدامات قاطع علیه شبکه حقانی ندارد، گفت:بارها به آمریکایی ها گفته ایم اگر اطلاعات درستی درباره مخفیگاه های شبکه حقانی در خاک پاکستان دارند آن را در اختیار ما قرار دهند تا علیه آنها وارد عمل شویم. 

نخست وزیر پاکستان گفت:منشاء حملات تروریستی در خاک پاکستان از آن سوی مرز ناشی می شود و بارها مخفیگاه ها و مواضع تروریست ها را بمباران کرده ایم، ولی در قبال پناهگاه های آنها در آن سوی مرزها کاری نمی توانیم انجام دهیم زیرا منشاء مشکلات به آن سوی مرز ( در خاک افغانستان ) باز می گردد. 

وی همچنین در واکنش به ادعاهای ژنرال نیکلس فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان مبنی بر اینکه رهبران طالبان آزادانه در پاکستان زندگی می کنند، اضافه کرد:خاک پاکستان به هیچ وجه جایی برای طالبان و دیگر گروههای تروریستی ندارد . 

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این سوال که آنها ( آمریکاییها ) ادعا می کنند که رهبران طالبان در شهر کویته به سر می برند نیز گفت:در صورت صحت این ادعا یقینا علیه آنها در هر نقطه از خاک پاکستان اقدام خواهیم کرد.

اخیرا سخنگوی ارتش پاکستان نیز اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ پناهگاهی برای تروریست ها در خاک پاکستان وجود ندارد و همه آنها نابود شده است . 

خواجه آصف وزیر امور خارجه پاکستان نیز در سفر خود به واشنگتن به مقامات آمریکایی از جمله رکس تیلرسون همتای خود گفته بود:تروریست ها با استفاده از خاک افغانستان در خاک پاکستان دست به عملیات تروریستی می زنند.

به گزارش رسانه های پاکستان، 'جیمز متیس' در سفر به اسلام آباد با 'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر ، ژنرال 'قمرجاوید باجوا' فرمانده ارتش، 'خواجه آصف' وزیر امور خارجه و 'خرم دستگیر' وزیر دفاع پاکستان دیدار و گفت وگو می کند.

مقام آمریکایی در این سفر درباره موضوعات مختلف و مورد علاقه با مقامات پاکستانی گفت و گو می کند.

شبکه خبری اکسپرس پیش از این به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: وزیر دفاع آمریکا درباره مبارزه با تروریسم ممکن است مقامات پاکستان را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش ایرنا ، سفر آتی «جیمز متیس» وزیر دفاع و ژنرال 'جوزف دانفورد' فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به پاکستان به دلیل تنش های اخیر در روابط اسلام آباد - واشنگتن در کانون توجه کارشناسان سیاسی قرار گرفته است.

پیش از این دولت آمریکا پاکستان را به حمایت از شبکه تروریسم حقانی در خاک این کشور متهم کرده است.

مقامات آمریکایی می گویند اعضای شبکه حقانی پس از انجام عملیات تروریستی در خاک افغانستان به راحتی در پناهگاه های امن در خاک پاکستان مخفی می شوند.

دولت و ارتش پاکستان ضمن رد این ادعاها اعلام کردند: ارتش پاکستان بدون تبعیض با همه گروه های تروریستی مقابله می کند.

روزنامه «داون» چاپ پاکستان پیش از این در این خصوص نوشت: این هیات نظامی در سفر خود به اسلام آباد، برای تحقق استراتژی ترامپ در افغانستان، از پاکستان می خواهند که گام های تازه ای برای توقف فعالیت شبکه حقانی در افغانستان بردارد.

در صورتی که این درخواست از سوی مقامات واشنگتن مطرح شود و پاکستان همانند گذشته واکنشی تند به آن نشان دهد، بدون شک روابط اسلام آباد و واشنگتن تیره تر می شود.

سفر «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان که دوم آبان ماه امسال انجام شد با برخورد سرد اسلام آباد همراه بود.

این سفر پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا و مواضع ضد پاکستانی «دونالد ترامپ» که افزایش تنش در روابط سیاسی اسلام آباد و واشنگتن را به همراه داشت، صورت پذیرفت.