طرح قرعه کشی ویزای گرین کارت آمریکا پس از حمله تروریستی به نیویورک در ماه اکتبر بیش از پیش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.

در حمله تروریستی ماه اکتبر به نیویورک یک تبعه ازبکستان به نام «سیف الله سایبوف» عده‌ای را در منهتن نیویورک با خودرو زیر گرفت. بر اثر این حمله تروریستی 8 نفر کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند.

سایبوف از جمله مهاجرانی بود که با دریافت ویزای گرین کارت، اجازه ورود و اقامت در آمریکا را به دست آورده بود. او پیش از ورود به این کشور ارتباطی با گروه های تروریستی نداشت و در آمریکا بود که به افکار افراطی گری جذب شد و به خدمت گروه های تروریستی درآمد.

چند روز پیش از حمله تروریستی نیویورک نیز، دادگاهی در آمریکا «عبدالرسول جورابوف»-- از دیگر شهروندان ازبک تبار آمریکایی که با برنده شده ویزای آمریکا به این کشور مهاجرت کرده بود—را به اتهام ارتباط با گروه های تروریستی به 15 سال زندان محکوم کرد.

یکی دیگر از برندگان قرعه کشی گرین کارت، یک شهروند پاکستانی به نام «هریس احمد» بود. او در سال 2009 به اتهام همکاری با گروه های تروریستی بازداشت و محکوم شد.

«هشام محمد علی هدایت» از اتباع کشور مصر که به واسطه ویزای گرین کارت همسرش، شهروندی آمریکا  را به دست آورده بود، در سال 2002 با انجام حمله ای مسلحانه در فرودگاه لس آنجلس، دو تن را به قتل رساند و سه نفر دیگر را زخمی کرد.

«عمران مندای»از اتباع پاکستان که با ویزای والدینش به آمریکا رفت، متهم به بمبگذاری و حمله مسلحانه به اداره برق شهر میامی است. «موسی محمد ابو مرزوخ» از اتباع فلسطینی نیز در سال 1997 به ارتباط با گروه های تروریستی متهم شد و از آمریکا اخراج شد.

با این حال، مقامات آمریکایی به جای ردیابی ریشه گروه های تکفیری در آمریکا، سعی بر این داشته اند تا طرح قرعه کشی ویزای گرین کارت را بررسی کنند.آنها معتقدند، اعضای گروه های تروریستی می توانند از طریق برنده شدن این ویزا به راحتی وارد آمریکا شوند. آنها حتی می توانند ضمن سوء استفاده از افراد دیگر که موفق به دریافت ویزای گرین کارت شده اند، اقامت در این کشور را به دست آورند. به عبارت دیگر، کنترل افرادی که از خارج وارد آمریکا می شوند به مراتب سخت تر از ردیابی اعضای گروه های تکفیری در داخل آمریکاست!

همچنین، رئیس جمهور آمریکا که یکی از مخالفان مهاجرت است در پی حوادث تروریستی در آمریکا متعهد شد نهایت تلاش خود را برای لغو طرح قرعه کشی گرین کارت آمریکا انجام دهد. او همچنین از کنگره خواست تا اقدامات لازم در زمینه لغو یا اصلاح طرح قرعه کشی گرین کارت را انجام دهند.

با وجود اقدامات ترامپ و کنگره، گمانه زنی ها درباره اینکه آیا لغو طرح قرعه کشی گرین کارت آمریکا می تواند مانع از فعالیت گروه های تروریستی در این کشور-- که بیش از یک سوم جمعیت آن را مهاجران تشکیل می دهند—شوند، ادامه دارد.

طرح قرعه کشی ویزای گرین کارت آمریکا برای نخستین بار در سال 1990 تصویب شد. هدف از این طرح،  ایجاد فرصت زندگی، کار و تحصیل در آمریکا  و کنترل جمعیت این  کشور در کنار ارتقای اقتصاد بود. سالانه 55 هزار نفر از نقاط مختلف جهان موفق می شوند طی قرعه کشی ویزای دائمی آمریکا را به دست آورند.