در پی وتوی روسیه علیه پیش نویس قطعنامه ژاپن درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه دولت آمریکا اعلام کرد باید برای "عدالت" در سوریه بیرون از شورای امنیت بجنگیم.

شبکه روسیا الیوم نوشت: نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد در صورت شکست در رسیدن به موضعی مشترک درباره تسلیحات شمیایی سوریه واشنگتن قصد دارد برای خاطر "عدالت" در سوریه به تنهایی بجنگند.

وی گفت: اقداماتی که روسیه امروز و در هفته‌های گذشته انجام داده هدفش نابود کردن تلاش‌ها برای مجازات مسئولان حملات شیمیایی در سوریه است.

هیلی در اظهاراتی فریبکارانه از خانواده‌های قربانیان تسلیحات شیمیایی در سوریه و همچنین کودکان و زنان و مردان سوری که درآینده قربانی این حملات می‌شوند عذرخواهی کرد و گفت: آمریکا و دیگراعضای شورای امنیت از تلاش خود برای تحقق عدالت برای خانواده‌های قربانیان دست نمی‌کشند.

وی گفت: ما در کنار هم در این شورا یا به تنهایی با "سنگ‌اندازی‌های" روسیه می‌جنگیم و برای برقراری "عدالت" در سوریه و تحویل عاملان جنایات در سوریه به محاکم قضایی تلاش می‌کنیم و استفاده روسیه از حق وتو به این شکل "کثیف" برداشت‌های مختلفی درباره مسائل مختلف به دست می‌دهد.

هیلی همچنین مدعی شد که تلاشهای زیادی انجام داده تا با واسیلی نبنزیا، فرستاده روسیه به سازمان ملل به منظور توافق بر سر پیش نویس قطعنامه مربوط به سوریه تماس برقرار کند اما تلاشهایش ناکام مانده است.

این اظهار نظر هیلی با واکنش و محکومیت از سوی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه آمریکا همراه شد و لاوروف، هیلی را متهم به "دیپلماسی دروغ" کرد.

به گفته لاوروف، هیلی واقعیت را نگفته است. وزیر خارجه روسیه گفت: ما همه گزارشهای ارائه شده از سوی هیاتمان در نیویورک را قرائت کردیم و هرگز موردی مبنی بر رد یک چنین تلاشها و تماسهایی وجود نداشته است.

وی افزود: کارشناسان نشستهایی را تشکیل دادند. ما موضعمان را صراحتا بیان کردیم و آمریکایی ها تلاش کردند تا از یک سری جمله های تزئینی استفاده کرده و در عین حال وانمود کردند که نگرانی های ما را مد نظر قرار داده اند.

لاوروف خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که ما شاهد یک پدیده جدید در روابط بین المللی هستیم چرا که حالا علاوه بر انتشار اخبار دروغین شاهد دیپلماسی دروغین نیز هستیم.

اشاره لاوروف از "اخبار دروغین" به اتهامی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به رسانه های آمریکایی در مورد انتشار این اخبار علیه خود و نزدیکانش وارد کرده است.