ترامپ که از ابتدای کمپین های انتخاباتی خود وعده ساخت یک دیوار مرزی میان مکزیک و آمریکا را کانون تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده بود، از همان روزهای نخست ورود به کاخ سفید با دیوار بلند مخالفت قانون گذاران آمریکایی برای تامین بودجه این طرح روبه رو شد.

امید ترامپ به گرفتن هزینه ساخت این دیوار از دولت مکزیک هم در همان ماه های اول ورودش به کاخ سفید به نومیدی تبدیل شد و حالا او که در فاصله 8 ماه گذشته با شکست های پی در پی برای اجرایی شدن وعده های خود روبه رو بوده است، ساخت این دیوار را وسیله ای برای بازگرداندن اعتبار از دست رفته خود در میان طرفداران می داند و از هیچ فرصتی برای تبلیغ درمورد مزایای ساخت این دیوار کوتاهی نمی کند.

بر اساس این گزارش، ترامپ در تجمع تبلیغاتی شهر فینکس آریزونا بار دیگر به سردادن شعار در مورد ضرورت ساخت این دیوار برای حفظ امنیت ایالات متحده پرداخت و قانون گذاران آمریکایی را تهدید کرد که در صورت کوتاهی در تصویب بودجه ساخت این دیوار، با پافشاری بر خواست خود سبب سررسیدن موعد تصویب لایحه بودجه و تعطیلی دولت واشنگتن خواهد شد.

کنگره آمریکا برای تصویب لایحه بودجه پیشنهادی ترامپ فقط 12 روز کاری دیگر یعنی تا روز 5 سپتامبر فرصت خواهد داشت ، در غیر این صورت دولت واشنگتن با خطر تعطیلی و اخراج شمار زیادی از کارکنان دولتی روبه رو خواهد بود.

این سخنان ترامپ به شدت سبب ناخرسندی قانونگذاران آمریکایی از جمله جمهوریخواهان این کشور شد و بیش از پیش بر شکاف میان ترامپ و حزب حامی او افزود.

پال رایان رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از جمله معترضان به این برخورد تهدید آمیز ترامپ بود که روز چهارشنبه اقدام به تعطیلی دولت از سوی رئیس جمهوری را که حزب حامی او هم بر مجلس وهم سنای این کشور تسلط دارد، اقدامی دور از خرد خواند.

وی درعین حال پیش بینی کرد گرچه سنای آمریکا برای باز نگاه داشتن دولت به تدابیری موقتی متوسل می شود ما اختلاف شدید میان قانونگذاران آمریکایی بر سر لایحه بودجه بخصوص محل تامین بودجه دیوار مرزی ترامپ سبب طولانی تر شدن بررسی های این لایحه و به دنبال آن به تعویق افتادن لایحه اصلاحات مالیاتی ترامپ و سایر طرح هایی خواهد شد که او برای استحکام پایه های متزلزل ریاست جمهوری خود به آن ها نیاز مبرم دارد.