«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت آمریکا در تلاش برای فشار آوردن به کره شمالی است.

وی که در نشست خبری روزانه صحبت می‌کرد، با بیان اینکه کاخ سفید، وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا همگی در نحوه رویارویی با کره شمالی اشتراک نظر دارند، گفت واشنگتن «کارزار فشار» بر پیونگ یانگ به راه انداخته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته گفت واشنگتن در صورت لزوم با «آتش و خشمی» علیه کره شمالی عمل می‌کند که «جهان نظیرش را ندیده است.»

رئیس‌جمهور آمریکا امروز هم با انتشار دو توییت، توان اتمی این کشور را به رخ کشیده و گفت امیدوار است که نیازی به استفاده از این تسلیحات نباشد.

نوئرت در مورد سوال‌های متعدد خبرنگاران در مورد اینکه آیا چنین ادبیاتی برای مقابله با کره شمالی مناسب است یا نه، گفت: «تصور می‌کنم اظهارات رئیس‌جمهور پیام قدرتمندی بود که با زبانی اعلام شد که کره شمالی می‌فهمد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از چنین ادبیاتی علیه یک کشور اتمی، نگران‌کننده نیست، گفت: «تصور نمی‌کنم این نگران‌کننده باشد. آنچه نگران‌کننده است، دو موشک قاره‌پیمایی است که کره شمالی ماه گذشته آزمایش کرد. آنچه نگران‌‌کننده است، دو آزمایش اتمی است که کره شمالی سال گذشته انجام داد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «هربار که در شبه‌جزیره کره زمین‌لرزه‌ای می‌آید، بسیاری از شما خبرنگاران با ما تماس می‌گیرند و می‌پرسند آیا آزمایش اتمی تازه‌ای انجام شده؟ این مسئله است که نگران‌کننده است.»

او در بخش دیگری از این نشست در مورد سوالی در مورد توافق هسته‌ای با ایران، گفت: «اعتقاد داریم که ایران روح برجام را نقض کرده است. روح برجام این است که به ثبات و امنیت منطقه کمک کند، اما توافق هسته‌ای این کار را نکرده است.»

وی افزود: «از نظر ما شکاف‌هایی هم در برجام وجود دارد، از جمله اینکه اقدامات ثبات‌زدای ایران را نادیده گرفته است.»