سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن در پی اظهارات وزیر خارجه چین مبنی بر آمادگی پکن برای میانجیگری بین تهران و ریاض در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد: ضمن ارج گذاری به حسن نیت دولت جمهوری خلق چین در خصوص میانجیگری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اعلام می دارد که اختلاف بین دو کشور همسایه ایران و عربستان اصولا اختلاف نظر در دیدگاهها، عملکرد و سیاست های اعلامی و اعمالی است.

در این بیانیه آمده است: عربستان سعودی با اتخاذ و اجرای سیاستهای فرقه گرایانه، دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی و نیز حمایت مادی و معنوی از گروههای تروریستی و تکفیری، منطقه و جهان را بی ثبات و ناامن ساخته است. دخالت آشکار این کشور در امور داخلی همسایگان و ایفای نقش بی ثبات کننده در منطقه و قریب به دو سال تجاوز بی رحمانه به مردم بی دفاع یمن از عربستان عنصری بی ثبات ساز و ناسازگار با همه هنجارهای پذیرفته شده جهانی ساخته است.

سفارت ایران در پکن در ادامه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران با درک شرایط خطیر منطقه و ضرورت نیاز همه کشورها به ثبات و امنیت، همواره در راستای کاهش تنش با همسایگان گام برداشته و هنوز از اینکه برخی کشورهای مسلمان منطقه به درک چنین ضرورتی برسند ناامید نشده است. 

به گزارش فارس، در این بیانیه همچنین آمده است: در جهانی بسر می بریم که ثبات و امنیت کشورها به هم تنیده و وابسته است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در مناطق بحرانی با اعمال سیاست های یکجانبه و گاه مخرب ایفای نقش کند.
 در پایان بیانیه سفارت کشورمان آمده است: از این رو جمهوری اسلامی ایران برخلاف رژیم سعودی به کلیه تلاش های سازنده خوشامد گفته و در آخرین مورد از پیشنهاد امیر کویت برای برقراری گفتگو و مفاهمه در منطقه استقبال کرده است که در راستای همین سیاست از ایفای نقش سازنده جمهوری خلق چین در منطقه استقبال می کند.